ویژگیهای روانسنجی نسخهی فارسی مقیاس خودکارآمدی خلاقیت در معلمان مدارس | ||
مجله مطالعات آموزش و یادگیری | ||
مقاله 5، دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 73، اسفند 1396، صفحه 87-104 اصل مقاله (806.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22099/jsli.2018.4731 | ||
نویسندگان | ||
افضل اکبری بلوطبنگان* 1؛ علی محمد رضایی2؛ عمادالدین احراری3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان | ||
2استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخهی فارسی مقیاس خودکارآمدی خلاقیت در معلمان مدارس بود. بدین منظور 180 معلم (77 زن و 103 مرد) از مدارس شهرستان خواف به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب و به مقیاس خودکارآمدی خلاقیت و پرسشنامههای خودکارآمدی انضباطی و خودکارآمدی عمومی شوارزر و جروسالم پاسخ دادهاند. دادهها در چارچوب دو نظریهی کلاسیک آزمون و نظریهی سؤال- پاسخ تحلیل شدند. تحلیل عاملی اکتشافی، همبستگی سؤال- نمرهی کل و تحلیل اعتبار برای بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اجرا شد. همچنین از مدل پاسخ مدرج سیمجیما برای برازندگی دادهها و تحلیل استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد مقیاس از یک عامل اشباع شده و از شاخصهای برازش مناسبی برخوردار است. بین خودکارآمدی خلاقیت با خودکارآمدی عمومی و خودکارآمدی انضباطی رابطهی مثبت و معناداری وجود داشت. همچنین پرسشنامه از ضریب پایایی قابل قبولی برای کل نمونه و برای معلمان زن و مرد برخوردار بود. نتایج آزمون بر اساس نظریهی سؤال-پاسخ حاکی از برازندگی با مدل سیمجیما بوده و آزمون دارای تابع آگاهی مناسبی بود. یافتههای پژوهش بیانگر این میباشد که نسخهی فارسی مقیاس خودکارآمدی خلاقیت در جامعهی معلمان مدارس از ویژگیهای روانسنجی قابل قبولی برخوردار بوده و میتوان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهشهای روانشناختی استفاده نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
رواسازی؛ روایی؛ اعتبار؛ خودکارآمدی خلاقیت؛ معلمان مدارس | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 927 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,040 |