رابطهی ساختاری نقش گروههای آموزشی با کیفیت عملکرد معلمان | ||
مجله مطالعات آموزش و یادگیری | ||
مقاله 3، دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 73، اسفند 1396، صفحه 37-58 اصل مقاله (1004.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22099/jsli.2018.4729 | ||
نویسندگان | ||
سکینه جعفری* 1؛ حسین دامغانیان2؛ فاطمه عبدشریفی3 | ||
1استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان | ||
2دانشیار دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه سمنان | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش، رابطهی ساختاری نقش گروههای آموزشی با کیفیت عملکرد معلمان دبیرستانهای شهر یاسوج بود. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوهی گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی محسوب میشود. جامعهی آماری شامل تمامی معلمان دبیرستانهای شهر یاسوج در سال تحصیلی 93-1392 بودند؛ که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 201 نفر از معلمان (111 نفر) معلم مرد و (90 نفر) معلم زن به عنوان نمونه انتخاب شدند. با استفاده از ابزارهای نقش گروههای آموزشی و کیفیت عملکرد معلمان دادهها گردآوری شد. برای بررسی پایایی این ابزارها از آلفای کرونباخ استفاده شد. دادهها با مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که از دیدگاه معلمان، رهبری گروه و ارتباطات بالاترین میانگین را به خود اختصاص دادهاند. بین ابعاد نقش گروههای آموزشی (هماهنگکننده، مشاور، رهبر گروه و ارزیاب) با ابعاد کیفیت عملکرد (نقش حرفهای، ارتباطات، مدیریت ارائهی دروس، تدریس و هدایت، شایستگی فرهنگی، نظارت و تضمین کیفیت تدریس، کیفیت بازخورد، تکالیف، مدیریت کلاس) رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. نقشهای هماهنگکننده، مشاور، رهبر و ارزیاب گروههای آموزشی پیشبینی کنندهی معناداری کیفیت عملکرد معلمان میباشد. گروههای آموزشی با ایفای نقشهای هماهنگکننده، مشاور، رهبر گروه و ارزیاب میتوانند به طور مستقیم کیفیت عملکرد معلمان را تحت تأثیر قرار دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
نقش گروههای آموزشی؛ کیفیت عملکرد؛ معلمان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,314 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,604 |