رابطهی خوشبینی و آشفتگی روانشناختی در دانشجویان: نقش میانجیگر کنترل تحصیلی آگاهانه | ||
مجله مطالعات آموزش و یادگیری | ||
مقاله 1، دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 73، اسفند 1396، صفحه 1-19 اصل مقاله (803.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22099/jsli.2018.4727 | ||
نویسندگان | ||
ساره فردافشاری* 1؛ حسین پورشهریار2؛ امید شکری2؛ جلیل فتح آبادی3 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی | ||
2استادیار دانشکده روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران | ||
3دانشیار دانشکده روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران | ||
چکیده | ||
مطالعهی حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگر کنترل تحصیلی آگاهانه در رابطهی بین خوشبینی و آشفتگی روانشناختی و آزمون نقش تعدیلکنندهی جنسیت در روابط ساختاری بین خوشبینی، کنترل تحصیلی آگاهانه و آشفتگی روانشناختی در دانشجویان انجام شد. در مطالعهی همبستگی حاضر، از بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران، 360 دانشجو (241 دختر و 119 پسر) به نسخهی تجدیدنظر شدهی آزمون جهتگیری زندگی (LOT- R)، مقیاس کنترل تحصیلی آگاهانه و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) پاسخ دادند. در این مطالعه به منظور آزمون نقش میانجیگر کنترل تحصیلی آگاهانه در رابطهی بین خوشبینی و آشفتگی روانشناختی از روش مدلیابی معادلات ساختاری و به منظور آزمون همارزی جنسی روابط ساختاری بین خوشبینی، کنترل تحصیلی آگاهانه و آشفتگی روانشناختی از روش مدلیابی معادلات ساختاری گروهی چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که بین خوشبینی و آشفتگی روانشناختی رابطهی منفی و معنادار ، بین خوشبینی و کنترل تحصیلی آگاهانه رابطهی مثبت و معنادار و نیز بین کنترل تحصیلی آگاهانه و آشفتگی روانشناختی رابطهی منفی و معنادار وجود دارد. مجموع یافتهها نشان از نقش میانجیگری کنترل تحصیلی آگاهانه در رابطهی بین خوشبینی و آشفتگی روانشناختی داشت. نتایج آزمون همارزی جنسی برای مدل مفروض ، با تأکید بر تساوی مدل بامحدودیت و بدون محدودیت در دو قسمت وزنهای اندازهگیری و کواریانسهای ساختاری، از تشابه جنسی مدل مفروض بر اساس وزنهای اندازهگیری و کواریانسهای ساختاری به طور تجربی حمایت کرد. در نهایت، عدم تساوی مدل با محدودیت و بدون محدودیت بر اساس گزینهی وزنهای ساختاری نشان داد در بین دانشجویان دختر در مقایسه با دانشجویان پسر، رابطهی بین خوشبینی با کنترل تحصیلی آگاهانه (مسؤولیتپذیری تحصیلی و کنترلپذیری تحصیلی) از لحاظ آماری از توان بیشتری برخوردار است. بر اساس نتایج بهدست آمده اثر غیرمستقیم خوشبینی گرایشی بر آشفتگی روانشناختی از طریق کنترل تحصیلی آگاهانه (مسؤولیتپذیری تحصیلی و کنترلپذیری تحصیلی) قابل پیشبینی است و در دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر عامل خوشبینی، توان بیشتری برای پیشبینی کنترل تحصیلی آگاهانه دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آشفتگی روانشناختی؛ خوشبینی؛ کنترل تحصیلی آگاهانه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,762 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,976 |