
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 847 |
تعداد مقالات | 7,528 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,265,028 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,507,904 |
بررسی نقش واسطهگری جهتگیری هدف در رابطه ی خودکارآمدی و ارزش تکلیف با انواع راهبردهای شناختی | ||
مجله مطالعات آموزش و یادگیری | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 2، اسفند 1391، صفحه 49-80 اصل مقاله (358.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22099/jsli.2013.1576 | ||
نویسندگان | ||
زینب ربّانی1؛ فریده یوسفی2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز | ||
2دانشیار روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضربررسی نقش واسطهگری جهتگیری هدف در رابطهی خودکارآمدی و ارزش تکلیف با انواع راهبردهای شناختیبود. به این منظور تعداد 365نفر (173 پسر و 192 دختر) از دانشآموزان پایهی اول دبیرستان در شهر شیراز به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چند مرحلهایانتخاب شدند. مشارکتکنندگان پرسشنامهی جهتگیری هدف الیوت و مکگریگور و مقیاسهای خودکارآمدی، ارزش تکلیف و راهبردهای شناختی از پرسشنامهی راهبردهای انگیزشی برای یادگیریپنتریچ و همکاران را تکمیل نمودند. به منظور بررسی هدف پژوهش،رابطهی متغیرها در قالب یک مدل علّیبررسیو مورد آزمون قرار گرفت. روش تحلیل مسیر حاکی از برازش خوب مدل بود ونتایج نشان داد که متغیرهای مستقل برونزای خودکارآمدی و ارزش تکلیف هم به طور مستقیم و هم به واسطهی انواع جهتگیری هدف بر متغیرهای درونزای راهبردهای شناختی تاثیر دارند. به این صورت که دو متغیر خودکارآمدی و ارزش تکلیف از طریق جهتگیری هدف تسلط گرایشی انواع راهبردهای شناختی را به نحو مثبت و معناداری تبیین کردند.بین دو متغیر برونزای پژوهش با جهتگیری هدف تسلط اجتنابی رابطهی معناداری به دست نیامد و هدف مذکور هیچ یک از انواع راهبردهای شناختی را نتوانست پیشبینی نماید. متغیر خودکارآمدی بر جهتگیری هدف عملکرد گرایشی بطور مثبت و معناداری تاثیر داشت و این هدف نیز راهبرد بسط را به نحو مثبت پیشبینی نمود. جهتگیری هدف عملکرد اجتنابی بطور منفی توسط خودکارآمدی پیش بینی شده، و این هدف هم راهبرد مرور ذهنی را به نحو مثبت پیشبینی کرد. همچنین نتایج نشان داد که جهتگیری هدف غالب در بین دانشآموزان مورد مطالعه، از نوع تسلط گرایشی و عملکرد گرایشی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
جهتگیری هدف؛ خودکارآمدی؛ ارزش تکلیف؛ راهبردهای شناختی؛ مرور ذهنی؛ بسط؛ سازماندهی؛ تفکر انتقادی | ||
مراجع | ||
الف. فارسی احمدی ده قطب الدینی، محمد (1388). بررسی روابط بین هدفهای تسلط، هدفهای عملکردی گرایش –اجتناب،راهبردهای یادگیری و توانایی حل مساله ریاضی دانشجویان.مطالعات تربیتی و روان شناسی، 10(3)، 21-40. پنتریچ، پال آر. و شانک، دیل اچ. (1385). انگیزش در تعلیم و تربیت، ترجمه مهرناز شهرآرای، انتشارات تهران. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2002). جوکار، بهرام؛ لطیفیان، مرتضی (1385). رابطه ابعاد هویت و جهتگیری هدف در گروهی از دانشآموزان پیش دانشگاهی شهرستانهای شیراز و یاسوج.مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز ، 25(4، پیاپی 49)، 27-46. حسینی، فریدهالسادات و لطیفیان، مرتضی (1388). پیش بینی جهتگیری هدف با استفاده از پنج عامل بزرگ شخصیت در بین دانشجویان دانشگاه شیراز. مطالعات روانشناختی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهرا، 5 (1)، 73-94. سیف، دیبا؛ لطیفیان، مرتضی (1383).بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای خودنظم دهی دانشجویان در درس ریاضی. مجله روانشناسی، 8 (32)، 404-420. صمدی، معصومه (1386). تاثیر روشهای تربیتی و خودتنظیمی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی. تازه های علوم شناختی، 9 (1)،40-48. کهولت، نعیمه (1388). پیش بینی شادمانی بر اساس سبکهای هویت، ابعاد هویت و جهتگیری هدف (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. ب. انگلیسی Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structures, and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84, 261–271.
Ames, C.,&Archer, J. (1988). Achievement goals in the classroom: Students, learning strategies and motivational process. Journal of Educational Psychology,80(3), 260-267.
Artino, A. R., & Stephens. J. M. (2009). Academic motivation and self-regulation: A comparative analysis of undergraduate and graduate students learning online. Internet and higher education,12, 146-151.
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice- Hall.
Bandura, A. (2006). Adolescent development from an agentic perspective.In F. Pajares, & T. Urdan (Eds.), Self-efficacy beliefs of adolescents (pp. 1-43). Greenwich, CT: Information Age Publishing.
Baranik, L.E. Stanley, L.J. Bynum, B.H., &Lance, C.E. (2010). Examining the construct validity of mastery-avoidance achievement goals: A meta-analysis.Human Performance, 23(3), 265-282.
Berger, J. L., & Karabenick, S. A. (2011). Motivation and students' use of learning strategies: Evidence of unidirectional effects in mathematics classroom. Learning and Instruction, 21, 416-428.
Bodmann, S. M., Hulleman, C. S., & Schrager, S.M. (2007). The 2 × 2 model of achievement goals: A meta-analysis. Poster session presented at the annual meeting of the American. Educational Research Association, Chicago, IL.
Coutinho, S. A., & Neuman, G. (2008).A model of metacognition, achievement goal orientation, learning style and self-efficacy.Learning Environments Research,11,131–151.
Dupeyrat, C., & Marine, C. (2005). Implicit theories of intelligence, goal orientation, cognitive engagement, and achievement: A test of Dweck's model with returning to school adults. Contemporary Educational Psychology,30(1),43-59.
Dweck, C., &Leggett, E. (1988).A social cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95, 256-273.
Eccles, J. S., Adler, T. F., Futterman, R., Goff, S. B., Kaczala, C. M., Meece, J. L., & Midgley, C. (1983). Expectancies, values and academic behaviors. In J. T. Spence (Ed.), Achievement and achievement motives (pp. 75–146). San Francisco: W.H. Freemen.
Elliot, A.,& Church, M. (1997).A hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation.Journal of Personality and Social Psychology, 72, 218-232.
Elliot, A. J., Chirkov, V.I., Kim, Y.,& Sheldon, K. M. (2001). A cross- cultural analysis of avoidance (relative to approach) personal goals.Psychological science,12(6), 505-510.
Elliot, A. J. (1999). Approach and avoidance motivation and achievement goals.Educational Psychologist, 34, 169-189.
Elliot, A. J., & McGregor, H. A. (2001).A 2×2 achievement goal framework.Journal of Personality and Social Psychology, 30, 957–971.
Elliot, A. J., McGregor, H., & Gable, S. L. (1999). Achievement goals, study strategies, and exam performance.Journal of Educational Psychology, 91, 549–563.
Elliot, E. S., & Dweck, C. S. (1988). Goals: An approach to motivation and achievement. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 5–11.
Elliot, A.,& Harackiewicz, J. (1996). Approach and avoidance achievement goals and intrinsic motivation: A mediational analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 470-475.
Greene, B. A., Miller, R. B., Crowson, H. M., Duke, B. L., & Akey, K. L. (2004).Predicting high school students’ cognitive engagement and achievement: Contributions of classroom perceptions and motivation.Contemporary Educational Psychology, 29, 462–482.
Kaplan, A., & Maehr, M. L. (2007).The contribution and prospects of goal orientation theory.Educational Psychology Review, 19, 141-187.
Kaplan, A., & Midgley, C. (1997). The effect of achievement goals: Does level of perceived academic competence make a difference? Contemporary Edducation Psychology, 22, 415-435.
Li, R. (2005). Exploration and verification of the relationships among achievement goals and learning behavior by structure equation model.Journal of Education and Psychology, 28(3), 551 – 580.
Linnenbrink, E. A., & Pintrich, P. R. (2003).The role of self-efficacy beliefes in student engagement and learning in the classroom. Reading and Writing Quarterly, 19, 119-137.
Marzooghi,R., Sheikholeslami,R.,&Shamshiri, B.(2009).Comparing achievement goal orientations of Iranian gifted and nongifted schoolchildren.Journal of Applied Sciences, 9(10),1990-1993.
McInerney, D. M., Hinkely, J., Dowson, M.,& Van Etten, S. (1998). Aboriginal, Anglo, and immigrant Australian students’ motivational beliefs about personal academic success: Are there cultural differences? Journal of Educational Psychology,90(4), 621-629.
McInerney, M. D., Roch, A. L., McInerney, V.,& Marsh, H. W. (1997). Cultural perspective on school motivation: The relevance and application of goal theory. American Educational Research Journal,34(1), 207-236.
Miller, R. B., & Brickman, S. A. (2004). A model of future oriented motivation and self-regulation. Educational Psychology Review, 16, 9–33.
Mousoulides, N., & Philippou, G. (2005).Students' motivational beliefs, sef-regulation strategies and mathematics achievement.In Chick, H. L. & Vincent, J. L. (Eds.).Proceedings of the 29th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 3, pp. 321-328. Melbourne: PME.
Nicholls, J. (1984). Achievement motivation: A conception of ability, subjective experience, task choice, and performance. Psychological Review, 91, 328-346.
Nicholls, J. G. (1989). The competitive ethos and democratic education. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Payne, S. C., Youngcourt, S. S., & Beaubien, M. J. (2007).A meta-analytic investigation of the goal orientation nomological net.Journal of Applied Psychology, 92, 128–150.
Pintrich, P. R., & DeGroot, E. V. (1990).Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance.Journal of Educational Psychology, 82, 33-40.
Pintrich, P. R., Smith, D. A., Garcia, T., & McKeachie,W. J. (1991).A manual for the use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ).National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning. Ann Arbor: University of Michigan.
Pintrich, P. R., Smith, D. A. F., Garcia, T., & McKeachie, W. J. (1993).Reliability and predictive validity of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ).Educational and Psychological Measurement, 53, 810–814.
Schunk, D. H., Pintrich, P. R., & Meece, J. L. (2008). Motivation in education: Theory, research and applications (3rded.). Upper Saddle River, NJ: Merrill-Prentice Hall.
Seo, D., & Taherbhai, H. (2009). Motivational beliefs and cognitive processes in mathematicsachievement, analyzed in the context of cultural differences: a Korean elementary school example. Asia Pacific Education Review10,193–203.
Skaalvik, E. M. (1997). Self-enhancing and self-defeating ego-orientation: Relations with task and avoidance orientation, achievement, self-perceptions, and anxiety. Journal of EducationalPsychology, 89, 71–81.
Van Yperen, N.W. (2006). A novel approach to assessing achievement goals in the context of the 2 × 2 framework: Identifying distinct profiles of individuals with different dominant achievement goals. Personality and Social Psychology Bulletin, 32, 1432–1445.
Wigfield, A. (1994). Expectancy-value theory of achievement motivation: A developmental perspective. Educational Psychology Review, 6, 49–78.
Wigfield, A., & Eccles, J. S. (1992).The development of achievement task value: A theoretical analysis. Developmental Review, 12, 265-310.
Wigfield, A., & Eccles, J. S. (2000). Expectancy-value theory of achievement motivation: A developmental perspective. Educational Psychology, 25, 68-81.
Wolters, C. A., Yu, S. L.,& Printrich, P. R. (1996).The relation between goal orientation and students motivational beliefs and self-regulated learning.Learning and Individual Differences, 8(3), 211-238. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,152 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 9,021 |