دلاور، علی. (1398). روش تحقیق پیشرفته. چاپ پنجاه ویکم، تهران: ویرایش (روان/ ارسباران).
ارباب زهی، مصطفی. (1401). «مدیریت جریان روند و پیشفت آموزش زبان عربی مبتنی بر راهبر فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات)». چهارمین دوره کنفرانس ملی مدیریت و صنعت گردشگری. تهران. ایران.
پالاش، سلطان؛ دهقان قصی، فریبا؛ نیازی، طیبه؛ کریمینژاد، شراره؛ و ایمانی، کبری. (1402). «مکالمه عربی: تقویت مهارت صحبت کردن به زبان عربی». اولین همایش بینالمللی معلمان برتر و مدارس پیشرو در هزاره سوم. بوشهر. ایران.
خان آبادی, طاهره , متقی زاده, عیسی , عامری, حیات و نظری منظم, هادی . (1404). تأثیر ردهشناسی زبان در نگارش دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی (مطالعه موردی: دانشگاه اراک). زبان پژوهی،17(55),،215-248. doi: 10.22051/jlr.2024.46687.2419
صباغ جعفری، سیدمرتضی. و حیدریراد، سمیرا. (1400). «بررسی عوامل ضعف دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی در درس صرف و نحو از دیدگاه استادان و دانشجویان (بررسی موردی: ۴ دانشگاه دولتی شهر تهران)». دومین همایش ملی دانش موضوعی-تربیتی در آموزش زبان عربی. قم.
صدقی، حامد؛ اشکوری، سیدعدنان؛ محسنینژاد، سهیلا؛ طالبزاده، حسین؛ رضایی چوشلی، پوران. (1401). «واکاوی علل ضعف دانشجویان رشته عربی در مهارتهای شنیداری و گفتاری از نظر مدرسان مهارتهای زبانی (مطالعه موردی: دانشگاههای سراسری تهران)». مجله الجمعیة الایرانیة للغة العربیة وآدابها، فصلیة علمیة محکمة. 18(63). ص181-206.
فرامرزی سانجود، داود. (1402). «روشهای نوین در تدریس زبان عربی: استفاده از فناوری در کلاسهای درس». دومین کنفرانس بینالمللی سلامت. علوم تربیتی و روانشناسی. تهران. ایران.
فضل، حسن. (1400). «روشها و راهبردها برای تدریس و تفهیم بهتر و بیشتر زبان عربی به فراگیران». پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب. 3(3): ص41-41.
قربانی، حمیدرضا؛ علیآبادی، خدیجه. (1398). «بررسی مولفههای آموزش الکترونیکی و یادگیری سیار مبتنی بر نظریه ارتباط گرایی». چهارمین همایش ملی روانشناسی تربیتی شناختی. تهران. ایران.
متقیزاده، عیسی؛ محمدی رکعتی، دانش؛ شیرازیزاده، محسن. (1389). «تحلیل و بررسی عوامل ضعف دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی در مهارتهای زبانی از دیدگاه استادان و دانشجویان این رشته». فصلنامه پژوهشهای زبان و ادبیات تطبیقی. 1(24). ص115- 138.
ناصری، فاطمه؛ جوادیپور، محمد؛ و موحدی، محمد. (1401). «مقایسه اثربخشی روش آموزش حضوری و مجازی بر یادگیری و یادداری دانشآموزان پسر دوره ابتدایی شهر قم». فصلنامه چشمانداز برنامه درسی و آموزش. 2(1). ص22- 39.
ندسلیمی، نگین؛ زارعی؛ توران؛ دستنشان، گلاله. (1402). «بررسی تحلیلی مقایسهای آموزش به شیوه مجازی و آموزشهای حضوری در مدرسه و اثرگذاری آنها در فرآیندهای یادگیری و یاددهی دانشآموزان». دومین کنفرانس ملی مطالعات خانواده و مدرسه. بندرعباس.
کتاب
Blended Learning. (2019). Effective Practices for Blended Learning. Retrieved from.
Dede, C. (2010). Comparing Frameworks for 21st Century Skills. In 21st Century Skills: Rethinking How Students Learn.
Garrison, D.R., & Vaughan, N.D. (2008). Blended Learning in Higher Education: Framework, Principles, and Guidelines. John Wiley & Sons.
Uzun, Kutay. (2022). Complexity, accuracy, and fluency in second language writing. Writing Teacher Preparation and Research.
Vygotsky, L.S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.
Yan, X., Kim, H. R., & Kim, J. Y. (2018). Complexity, accuracy and fluency features of speaking performances on Aptis across different CEFR levels.
مقاله
Forde, C., O’Brien, A., Croitoru, O. et al. (2024). Comparing Face-to-Face, Blended and Online Teaching Approaches for Practical Skill Acquisition: A Randomised Controlled Trial. Med.Sci.Educ. 34: 627–637.
Johnson, D.W., & Johnson, R.T. (2015). Cooperative Learning: Improving University Instruction by Basing Practice on Validated Theory. Journal on Excellence in College Teaching. 27(3): 101-118.
Malta, K., Glickman, C., Hunter, K. et al. (2025). Comparing the impact of online and in-person active learning in preclinical medical education. BMC Med Educ. 25: 329.
Merdan, M., & Ibrahim, N. (2020). The Effect of Cooperative Learning on Students’ Achievement. Education and Information Technologies, 25(2): 99-115.
Michel, M. (2017). Complexity, accuracy and fluency in L2 production. In S. Loewen & M. Sato (Eds.), the Routledge handbook of instructed second language acquisition (pp. 50-68). London: Routledge.
Mulaimovic, Nina., Richter, Eric., Lazzrides, Rebecca., Richter, Dirk. (2025). Comparing quality and engagement in face-to-face and online teacher professional development. British Journal of Educational Technology. 56(1): 61-79.
Özöztürk, Sevcan., Güler, Buse., Bilgiç, Dilek., Özberk, Hülya., Yağcan, Hande., Tokat, Merlinda Aluş. (2023). The effect of online and face-to-face active learning methods on learning attitudes. Nurse Education Today. 129: 105915.
Phuoc, Vo Dinh., & Barrot, Jessie S. (2022). Complexity, accuracy, and fluency in L2 writing across proficiency levels: A matter of L1 background? Assessing Writing. 54: 100673. [Link]
Shen, J., Zhang, S., Sun, D. et al. (2025). Comparison of face-to-face teaching and online teaching in neurosurgery education for medical students. BMC Med Educ. 25: 232.