اسماعیلی، سجاد و لقمان باش قره. ( 1394). « آسیب شناسی سرفصل های رشته زبان و ادبیات عربی بر اساس شاخص های تجاری سازی و کارآفرینی»، مجلة الجمعية الإيرانية للغة العربية وآدابها،فصلية علمية محکمة، العدد 58، 155-180.
اسماعیلی، محمودرضا و الآخرون. (1396). «ویژگیهای یک استاد خوب و تأثیر آن بر انگیزه تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی»، مجلة البحوث في التعليم الطبي، العدد 3، 10-18.
الهی، فروغ. (1403). « بررسی تاثیر مهارت زبان عربی بر ارتباط با جهان عرب و رونق گردشگری؛ مطالعه موردی شهر چابهار»، المؤتمر الدولي التاسع عشر لدراسات اللغة والأدب والثقافة والتاريخ، طهران: المنظمة الدولية للدراسات الأكاديمية،34-41.
بورآتشی، مهتاب و اصغر زمانی.( 1397). «تاثیر عوامل آموزشی بر فرسودگی تحصیلی دانشجویان مهندسی کشاورزی»، المجلة الإيرانية للبحوث الاقتصادية والتنموية الزراعية ، العدد 1 ، 151-1
توکلی، محمودرضا و علیباقر طاهرینیا. (1401). «کاربرد فضای مجازی در آموزش زبان عربی، نیازها و چالش ها : با استفاده از روش دلفی در جمع آوری داده ها»، مجلة الجمعية الإيرانية للغة العربية وآدابها،فصلية علمية محکمة، العدد 64، 119-142.
حق پرست لاتی، طیبه. ( 1393). «تأثیر دوره آموزش پژوهش در عمل در بهبود فرآیند یاددهی- یادگیری در معلمان دوم ابتدائی شهر تهران»، مجلة الأبحاث العلمية في مناهج جديدة في الإدارة التربوية، العدد1، 201-220.
حمیدی فر، فاطمه والآخرون.( 1396). «بررسی نقش عوامل آموزشی بریادگیری دانشجویان» مجلة بحوث الإدارة التربوية ، العدد 32 ،15-40
خیبری، محمدمهدی. (1398). « بررسی دیدگاه آینده شغلی و نقش آن در آموزش دروس مهارتی- آزمایشگاهی در دانشکده های مهندسی»، مجلة التعليم الهندسي الإيراني،العدد 84، 69-84.
دهواری محمدی والآخرون. (1402). «تأثیر استفاده از وسایل آزمایشگاهی و انجام آزمایش در یاددهی و یادگیری درس علوم تجربی»، المؤتمر الدولي الأول لعلم النفس والعلوم الاجتماعية والعلوم التربوية والفلسفة ، بابل: مؤسسة التعليم العالي ، 17-30.
رحمانی، عبدالله والآخرون( 1399). « مبانی روش شناختی و کاربردی روش دلفی: یک مرور روایی »، مجلة جامعة رفسنجان للعلوم الطبية ، العدد 15، 515- 538.
رمضانی، عباسعلی والآخرون. (1388). « بررسی میزان انگیزه تحصیلی و عوامل مرتبط با آن دردانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زابل در سال 1388»، مجلة روستامينه في الأبحاث العلمية لجامعة زابل للعلوم الطبية ،العدد 3، 11-19.
شعبانی، حسن. ( 1388). مهارت های آموزشی و پرورشی» [روش های فنون تدریس] ، طهران: مطبعة سمت.
صادقی موحد، فریبا والآخرون ( 1392). «عوامل فردی و محیطی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل»، مجلة الصحة والرعاية ، العدد15، 38-47.
طالبی قره قشلاقي، جمال والآخرون. (2022). « صعوبات تعلّم مهارات اللغة العربیة من وجهة نظر طلبة و طالبات قسم تعلیم اللغة العربیة بجامعة إعداد المعلمین والحلول المقترحة لمعالجتها »، دراسات في تعلیم اللغة العربیة و تعلمها، العدد2، 161- 182.
عزیزی شمامی، مصطفی والآخرون. (1400). « نیاز سنجی آموزشی مهارتی و نگرش اعضای هیأت علمی رشته زبان و ادبیات عربی از دیدگاه دانشجویان : مطالعه موردی؛ دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد گرایش ادبیات عربی دانشگاه های دولتی کشور»، مجلة الجمعية الإيرانية للغة العربية وآدابها،فصلية علمية محکمة، العدد 58، 155-180.
فتحی واژگاره، کوروش. ( 1381) «نقد و بررسی جایگاه مطالعات نیاز سنجی در فرآیند برنامه ریزی درسی»، مجلة جامعة الزهراء للعلوم الإنسانية ، العدد 42، 75-104.
قاسمی، اسماعیل والآخرون. ( 1402). « تحلیل محتوای مطالعات مربوط به بررسی چالش های آموزش زبان عربی در نظام آموزشی ایران و الزام جهت گیری های برنامه درسی بر اساس آنها»، مجلة فصلية لدراسات السياسات حول التحول في العلوم الإنسانية. العدد1، 31-47.
کریمی، فریبا والآخرون. ( 1397). «تحلیلی بر نیازهای آموزشــی اعضــای هیأت علمی به منظور توانمندســازی آنان در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد»، مجلة استراتيجيات التطوير في التعليم الطبي ، العدد6، 47-59.
کعبعمیر، مالک. (1398). «روشهای نوین آموزش زبان عربی در دو مقطع متوسط» مجلة البحوث في تدريس اللغة العربية وآدابها ، العدد 1، 79-96
متقی زاده، عیسی والآخرون. (2010). «تحلیل وبررسی عوامل ضعف دانشجویان رشته زبان وادبیات عربی در مهارت های زبانی از دیدگاه دانشجویان این رشته»، مجلة فصلية لأبحاث اللغة والأدب المقارن، العدد1،115-137.
---(1397). « ارزیابی مهارت خوانذن دانشجویان کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی»، مجلة البحوث اللغوية، العدد3، 273- 296.
مجیدی، حسن و سهراب منصوری. (1391). «بررسی و نقد سرفصل درس های رشته کارشناسی زبان و ادبیات عربی»، بحوث نقدية لنصوص وبرامج العلوم الإنسانية ، العدد4، 105-125.
محمدی رکعتی، دانش والآخرون. (1394). «نیاز سنجی برنامه مهارت های زبانی در مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی[تحلیل مشکلات زبانی دانشجویان و مهارت های زبانی] »، مجلة البحوث اللغوية ، العدد25، 251- 274.
مرادی، غزال. (1402). «بررسی اهمیت مدیریت زمان در کلاس و نقش آن در استفاده مناسب از فناوری در آموزش و یادگیری»، المؤتمر الوطني الخامس عشر للبحوث الإدارية والإنسانية في إيران ، طهران: معهد مدبر لأبحاث الإدارة ،40-53.
Baradley, A.( 1995). Nations Teachers Feeling better about jobs, salaries, survey finds, Education Week, Vol. 15, P. 8-16.
Nijvelt,M. (2005). As- Sessing The Interpersonal Competence of Beginning Theachers: The Quality Of The Judgment Process: Internatoina Jounal Of Education Research, Vol. 10, P.89-102.
Skulmoski GJ, Hartman FT, Krahn J.(2007). The Delphi method for graduate research, Journal of Information Technology Education, Vol. 11, P. 1-21.
Walkwer Am, Selfe J.(1996). The Delphi method: auseful tool for the allied health researcher, BritishJournal of Terapy and Rehabilitation, Vol. 10, P. 677-681.