پوشنه، آتنا؛ بابک معین، مرتضی. (1392). «تحلیل گفتمان انتقادی در اثری از ابراهیم گلستان بااستفادهاز مؤلفههای جامعهشناختی-معنایی گفتمانمدار باتوجهبه بازنمایی کارگزاران اجتماعی». جستارهای زبانی، شمارهی 14، صص1-25.
جنیدی جعفری، محمود؛ خاقانی، طوبی. (1394). «بررسی بازنمایی کنشهای اجتماعی در مجموعهداستان زن زیادی از جلال آل احمد براساس الگوی ونلیوون ( 2008)». زبانشناخت، سال6، شمارهی2، صص77-97.
جوکار، سمیه. (1390). تحلیل انتقادی گفتمان اشعار ملکالشعرای بهار براساس دیوان شاعر. پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز.
جوکار، سمیه؛ رحیمیان، جلال. (1394). «تصویرسازی کارگزاران اجتماعی در اشعار سیاسی ملکالشعرا بهار از منظر گفتمانشناسی انتقادی». شعر پژوهی (بوستان ادب)، سال7، شمارهی2، صص111-134.
جهانگیری، جهانگیر؛ احمدی، حبیب؛ خوجانی، حمید. (1393). «بررسی تبعیض جنسیتی در کتابهای داستانی تألیفی کودکان از سال 1380 تا 1385 (مطالعه یموردی: کتابهای داستانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)». مطالعات اجتماعی ایران، سال8، شمارهی4، صص 35-54.
رزمجو، آیتاله؛ حیدریتبریزی، حسین. (1384). «شیوههای تصویرسازی کارگزاران اجتماعی در گفتمان فارسی: تحلیل توجیهی گفتمان با عنایت به مؤلفههای جامعهشناختی-معنایی». زبان و ادب فارسی، شمارهی 195، صص 1-34.
رشنو، سمیه. (1390). تحلیل محتوای کتابهای داستانی تألیفی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گروه سنی نوجوان براساس مهارتهای تفکر انتقادی. پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا.
رشیدی، ناصر؛ مریم، زارعی. (1391). «تحلیل انتقادی گفتمان کتاب Reader’s Choice براساس چهارچوب هاج و کرس». پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی. سال 16، شمارهی26، صص 99-118.
زمانی، سمیه؛ خلیلی، محسن. (1393). «بازنمایی دیگری در قالب کارگزاران اجتماعی در روزنامههای قانون و کاوه». جستارهای سیاسی معاصر، سال 5، شمارهی 4، صص77-105.
شریف، مریم؛ یارمحمدی، لطف اله. (1393). «بررسی رباعیات خیام از منظر گفتمانشناسی انتقادی با بهرهگیری از مؤلفههای جامعهشناختی-معنایی گفتمانمدار». شعرپژوهی (بوستان ادب)، شمارهی 20، صص 67-82.
شمسآبادی، حسن و همکاران. (1401). «تحلیل کتابهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (1345-1357ش)». تاریخ ایران، سال15، شمارهی1، صص 49-72.
غلامعلیزاده، خسرو؛ تفکریرضایی، شجاع؛ اکبری، حمیدرضا. (1396). «نامدهی و طبقهبندی کنشگران اجتماعی در داستان آل براساس الگوی ونلیون». جستارهای زبانی، سال 8، شمارهی 7، صص 71-89.
فرد، فوزیه. (1382). مقایسهی تحلیل گفتمان انتقادی داستانهای کودکان و داستانهای کوتاه بزرگسال. پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز.
فلاحی، محمدهادی.( 1388). شیوههای بازنمایی کارگزاران اجتماعی در نشریات دورهی مشروطه از منظر گفتمانشناسی انتقادی با عنایت به مؤلفههای گفتمانمدار جامعهشناختی-معنایی. پایاننامهی دورهی دکتری. مشهد: دانشگاه فردوسی.
یارمحمدی، لطفاله. (1385). ارتباطات از منظر گفتمانشناسی انتقادی. تهران: هرمس.
یارمحمدی، لطفالله؛ رشیدی، ناصر. (1382). «پژوهشهایی در میزان صراحت یا پوشیدگی پیام در گزیدهی سرمقالههای روزنامههای ایران: رابطهی بین ساختارهای گفتمانمدار و ساختارهای زیربنای فکری-اجتماعی». نامهی فرهنگ، شمارهی 47، صص75 -63.
Calero, C. I., Salles, A., Semelman, M., & Sigman, M. (2013). Age and gender dependent development of Theory of Mind in 6- to 8-years old children.
Frontiers in human neuroscience, 7, 281.
https://doi.org/10.3389/fnhum.2013.00281.
Rogers, R and Cristian, J. (2007). What could I say?
A critical discourse analysis of the construction of race in children’s literature.
Race Ethnicity and Education, 10, 21-46.
https://doi.org/10.1080/13613320601100351
Van Leeuwen, T. (2008), Discourse and Practice, New Tools for Critical Discourse Analysis. Oxford University Press.
Van Leeuwen, T. (1996). "The Representation of Social Actors" in C. R. Caldas-Coulthard and M. Coulthard (Eds.). Texts and Practices: Readings in Critical Discourse Analysis. London: Routledge. pp. 32-70.