ادیبنیا، اسد، (۱۳۸۹). روشها و فنون تدریس علوم تجربی در دوره ابتدایی، شوشتر: دانشگاه آزاد اسلامی، انتشارات معاونت پژوهشی.
آزمون، جواد، (۱۳۹۲). «گذر از روشها به الگوهای تدریس در تربیت بدنی، انتخاب یا ضرورتها؟»، آموزش تربیت دینی، شماره چهاردهم، شماره1، ص 29-32.
بروس، جویس؛ و مارشا، ویل، (1371). الگوهای تدریس، ترجمه: محمدرضا بهرنگی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
برونر، جروم. اس، (۱۹۷۲). روش آموزش و پرورش: ترجمه: منوچهر افضل، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
بيلر، رابرت، (1378). کاربرد روان شناسی در آموزش، ترجمه: پروين کديور. تهران: نشر دانشگاهی.
خسروی سرشکی، مرضیه، (۱۳۸۹). بررسی تأثیر روش اکتشافی هدایت شده با روشهای سنتی در درس ریاضی سوم ابتدایی شهر تهران، کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
ساچمن، ریچارد، (1962). نظریه الگوی تدریس کاوشگری، تهران: انتشارات دانش.
شکاری، عباس، (1398). مکاتب فلسفی و آراء تربیتی، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
شهاب، رنا محمد طه، (2003م). فعالية استخدام التعلّم البنائي مقارنة باستراتيجية الاستقراء في اکتساب المفاهيم الهندسية لطلبة الصف الثامن من التعليم الأساسي في الجمهورية اليمنية، رسالة ماجستير، اليمن: جامعة صنعاء.
صفوی، امان الله، (1387). روشها، فنون و الگوهای تدریس، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
رضوانی، رضا، و احمدیان، محبوبه، (۱۳۹٠ش). «بررسی دانش ارزیابی کیفیت ترجمه و آموزش آن در دانشگاه های ایران»، فصلنامه رهیافت نو در مدیریت آموزشی، سال دوم، شماره سوم، ص۱۴٠-۱٢۵.
زارع، ساجد، (1396)، دراسة موازنة بين فاعلية المنهج التلقيني والمنهج التعاوني في تعليم مهارة ترجمة العربية لطلاب الثانوية في إيران، أطروحة دکتوراه، جامعة أصفهان: کلية اللغات الأجنبية.
_________ ، (1398)، «بررسی اثربخشی تمرین الگو در ترجمه بر پیشبرد مهارت نگارش عربی دانشجویان فارسی زبان»، جستارهای زبانی، دوره: 11، شماره: 1، ص 277-300.
کالاهان، جوزف اف، و لئوناردو اچ، کلارک، (1368) .آموزش متوسطه، تدریس، ترجمه: جواد طهوریان، مشهد: آستان قدس رضوی، معاونت فرهنگی.
عبد الرحمن، أنور حسين، وزنكنة، عدنان حقي. (2008). الأسس التصورية في مناهج العلوم الإنسانية والتطبيقية، بغداد: المكتبة الوطنية.
عربی، مینا و رقیه رستم پور ملکی (1398). «آسیب شناسی توانش ترجمه دانشجویان کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی و تدریس ترجمه ی عربی- فارسی و برعکس با تکیه بر روش تحلیل خطا». دو فصلنامه پژوهش های ترجمه در زبان و ادبیات عربی، سال نهم، شماره 20، ص302-330.
محبی، عظیم، (1384). یاددهی، یادگیری با رویکرد فعال (روشهای تدریس فعال). تهران: انتشارات عابد.
محمودی، فیروز، و فتحی آذر،اسکندر، و اسفندیاری، رجب، (1388)، «بررسی رابطه میزان مشارکت فعال دانش_آموزان در جریان تدریس با پیشرفت تحصیلی»، مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی، دوره دهم، شماره سوم، ص 65-82.
ملکی آورسین، صادق، و مصطفی پور، روزیتا، (۱۳۹۴)، «بررسی تأثیر روش تدریس کاوشگری بر میزان پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی»، نشریه آموزش و ارزشیابی، سال هشتم، شماره بیست و نهم، ص ۵۳_۴۹.
مهرمحمدی، محمود (1379). بازاندیشی فرایند یاددهی ـ یادگیری و تربیت معلم، تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، انتشارات مدرسه.
یغما، عادل، (1372). کاربرد روش ها و الگوهای تدریس، تهران: انتشارات مدرسه.
نقی زاده، سيد علاء، (1395)، طراحی الگویی برای آموزش مهارت ترجمه از عربی به فارسی و برعکس در مقطع کارشناسی دانشگاه های ایران (متون مطبوعاتی و رسانه ای) دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری - رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
یوسف زاده، محمدرضا، و معروف، یحیی؛ و رضایی، علی اصغر و قبادی، محترم (1390)، «تأثیر روش تدریس کاوشگری بر پرورش مهارتهای تفکر فلسفی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی در درس علوم تجربی». پژوهشهای آموزش و یادگیری، سال هجدهم، شماره 1، ص 39-52.
Bonwell, C. C; Eison, J. A. (1991). Active Learning: Creating Excitement in the Classroom. Washington, DC: George Washington University Press.
Walters, Marlon M (2007). Leadership and Productivity: An Examination of Leader Member exchange model. PhD thesis. Capella University.