
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 848 |
تعداد مقالات | 7,531 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,270,246 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,511,480 |
ضوابط حاکم بر تنظیم پیشنیازهای اعمال قواعد رقابتی در پلتفرمهای دیجیتال؛ آسیبشناسی ضوابط سنتی و ارائه راهکارهای نوین | ||
مطالعات حقوقی | ||
مقاله 11، دوره 15، شماره 3 - شماره پیاپی 49، مهر 1402، صفحه 337-382 اصل مقاله (998 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22099/jls.2023.44359.4775 | ||
نویسندگان | ||
عباسعلی کدخدائی الیادرانی1؛ ولی رستمی2؛ محمدصادق فراهانی* 2 | ||
1عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران | ||
2دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
«تعریف بازار» و «سنجش قدرت بازاری» دو پیشنیاز محوری جهت اعمال هرگونه ضابطه رقابتی در نظامهای حقوقی به شمار میروند که تنظیم قواعد مربوط به هر یک از آنها با گسترش کسبوکارهای پلتفرمی مبتنی بر اینترنت و اثرگذاری بسزای آنها بر حقوق مصرفکنندگان، ضرورتی مضاعف یافته است. پژوهش پیش رو جهت پاسخ به این پرسش که چالشهای تنظیم پیشنیازهای اعمال قواعد رقابتی در پلتفرمهای دیجیتال و راهکارهای برونرفت از آنها چیست، با بهرهگیری از مطالعات کتابخانهای و اتخاذ رویکردی تحلیلی- توصیفی با هدف دستیابی به ضوابط نوین حاکم بر تنظیم پیشنیازهای مذکور در کسبوکارهای پلتفرمی، ضمن احصای ابعاد ناکارآمدی ضوابط سنتی مربوط به تعریف بازار و سنجش قدرت بازاری در حل چالشهای نوظهور، به این نتیجه دست یافته است که در حوزه «تعریف بازار» با کاربست فرآیند سه مرحلهای «تعیین وجوه کسبوکار»، «تعیین ماهیت وجهها» و «تعریف محصول» و در حوزه «سنجش قدرت بازاری» با «تفکیک پلتفرمهای مبتنی بر معامله از پلتفرمهای مبتنی بر مخاطب در تشخیص سهم بازاری» و نیز «به رسمیت شناختن اقسام نوین موانع ورود در کسبوکارهای پلتفرمی» میتوان بر چالشهای نوظهور مربوط به پیشنیازهای اعمال قواعد رقابتی در پلتفرمهای دیجیتال فائق آمد. | ||
کلیدواژهها | ||
پلتفرمهای دیجیتال؛ تعریف بازار؛ حقوق رقابت؛ رفتارهای ضدرقابتی؛ سهم بازاری؛ شورای رقابت؛ قدرت بازاری | ||
مراجع | ||
Apec (Asia-Pacific Economic Cooperation) (2022). Competition Law and Regulation in Digital Markets, Singapore: APEC Secretariat. Armenter, R. & Koren, M. (2015). Economies of Scale and the Size of Exporters, Journal of the European Economic Association13 (3),482-511.DoI: 10.1111/jeea.12108 Arowolo, O. (2016). “Application of the Concept of Barriers to Entry Under Article 82 of EC Treaty: Is there a Case for Review?” In Dominance and Monopolization, Rosa Greaves, London: Routledge. Bagheri, M. & Sadeghi M. (2014). Conceptual interaction and examples of market and non-market in the body of the legal rule of competition, Comparative Law Studies, 6 (2), 413-441. [in persian] DoI: 10.22059/jcl.2015.55770 Bamberger, K., & Lobel, O (2017). Platform market power, Berkeley Technology Law Journal, 32 (3),.1051-1092. DoI: 10.15779/Z38N00ZT38 Brescia, R (2018). Finding the Right “Fit”: Matching Regulations to the Shape of the Sharing Economy. In The Cambridge Handbook of the Law of the Sharing Economy, N. M. Davidson & M. Finck (Eds.), London: Cambridge University Press. Broder, D. (2012). U.S. Antitrust Law and Enforcement: A Practice Introduction, Oxford: Oxford University Press. Brown, W. (2006). Legal Terminology, Florence: Thomson. DCMS & BEC (Ministry of State for Digital, Culture, Media and Sport & Ministry of State for Business, Energy and Climate of UK) (2022). A New Pro-Competition Regime for Digital Markets, Available at: https://www.gov.uk/government/consultations/a-new-pro-competition-regime-for-digital-markets/outcome/a-new-pro-competition-regime-for-digital-markets-government-response-to-consultation European Commission (2002). Glassary of terms used in EU competition policy, Luxembourg: Office for oficial publications of the European Communities. Faull, J. & Nikpay, A. (2000). The EC Law of Competition, Oxford: Oxford University Press. Filistrucchi, L. (2008). A SSNIP test for two-sided markets: the case of media, Working Papers, NET Institute, Available at: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1287442 DoI:10.2139/ssrn.1287442 Gallaugher, J. & Wang, Y. (2002). Understanding Network Effects in Software Markets, MIS Quarterly, 26 (4), 303-327. DoI: 10.2307/4132311 Ghaffari Farsani, B. (2013). Competition Laws and Civil Enforcement Guarantees, Tehran: Mizan. [in persian] Grimes, W. (2005). Buyer power and retail gatekeeper power: protecting competition and the atomistic seller, Antitrust Law Journal, 72 (2), 563-588. DoI: 10.1007/BF01539808 Guy, T. (2002). Intellectual Property in Europe, London: Sweet & Maxwell. Holloway, S. (2012). Straight and Level: Practical Airline Economics, Farnham: Ashgate Publishing. Jones, A. & Sufrin, B. (2019). EC Competition Law, Text, Cases and Materials, Oxford: Oxford University Press. Kattan, J. (1993). Market power in the presence of an installed base, Antitrust Law Journal, 62 (1), 1–21. DoI: DoI: 10.1007/BF01450808 Lancieri, F., & Sakowski, P. (2021). Competition in digital markets: review of expert reports, Stanford Journal of Law, Business & Finance, 26 (1), 65-170. DoI: 10.1111/jeea.12178 Lane, Robert (2000). EC Competition Law, Pearson Education Limited, London: Longman. Lerner, A (1934). The concept of monopoly and the measurement of monopoly power, Review of Economic Studies, 1 (3), 157-175. DoI: 10.2307/2967480 Maboudi Neishaburi, R. (2009). Legal rules of commercial competition, doctoral thesis, under the guidance of Asghar Handi, Shahid Beheshti University. [in persian] Monti, M. (2001). Market Definition as a Cornerstone of EU Competition Policy, Available at: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/api/files/document/print/en/speech_01_439/SPEECH_01_439_EN.pdf Motta, M. (2015). Competition Policy, Theory and Practice, London: Cambridge University Press. Newman, J. (2020). Antitrust in attention markets: objections and responses, Santa Clara Law Review, 59 (3),743-769. Niels, G. & Ralston, H. (2021). Two-sided market definition: some common misunderstandings, European Competition Journal, 17 (1), 118-133. DoI: 10.1080/17441056.2020.1851478 O`Donoghue, R. & Padilla, J. (2006). The Law and Economics of Article 82 EC, London, Hart Publishing. O'Sullivan, A. & Sheffrin, S. (2007). Economics: Principles in Action, New Jersey: Pearson Prentice Hall. OECD (1993). Glossary of Industrial Organisation Economics and Competition Law, Paris, OECD Publishing. Slesinger, R. (1995). The Use of Economic Analysis by the Supreme Court in Applying the Concept of the Relevant Market, European Journal of Law and Economics, 2 (1), 227-245. DoI: 10.1007/BF01540808 Sultanzadeh, J. & Eliasi M. & Narimani, M. (2021). Competition Law in the Era of Platform Businesses (Multiple Case Study), Scientific Quarterly Journal of Management Improvement, 15 (4), 6-37. [in persian] DoI: 10.22034/jmi.2021.276172.2508 Tatos, T. (2019). Relevant market definition and multi-sided platforms after ohio v. american express: evidence from recent ncaa antitrust litigation, Harvard Journal of Sports and Entertainment Law, 10 (2), 147-172. DoI: 10.2307/2957480 Rahbari, E. (2022). An Analysis of Big Data's Competitive Legal Challenges, Legal Research Quarterly, 25 (98), 295-319. [in persian] DoI: 10.29252/jlr.2022.226773.2164 Rahbari, E. & Hassani Sangani, V. (2018). competition rights in the field of intellectual property, vol. 1, Tehran: Samt. [in persian] Rochet, J. & Tirole, J. (2003). Platform Competition in Two-Sided Markets, Journal of the European Economic Association, 1 (4), 990-1029. DoI: 10.1162/154247603322493212 Tucker, C. (2019). Digital Data, Platforms and the Usual [Antitrust] Suspects: Network Effects, Switching Costs, Essential Facility, Review of Industrial Organization, 54 (1), 683–694. DoI: 10.2139/ssrn.3326385 UNCTAD (United Nations Conference on Trade and Development), (2007), Model Law on Competition: substantive possible elements for a competition law, commentaries and alternative approaches in existing legislations, (last visited: 2023/6/19) at: https://digitallibrary.un.org/record/603546 Van Gorp, N. & Batura, O. (2015). Challenges for Competition Policy in a Digitalised Economy, Available at: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2015/542235/IPOL_STU(2015)542235_EN.pdf Whish, R. (2021). Competition Law, London: Butter Worths. Yun, J. (2019). Antitrust after Big Data, Criterion Journal on Innovation, 4 (19),407-429. DoI: 10.1163/22115897_01801_007
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 521 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 257 |