تحلیل تطبیقی شعر «آی آدمها»ی نیما یوشیج و نقاشی «فریاد» ادوارد مونک با تأکید بر مؤلفه های اکسپرسیونیستی | ||
شعر پژوهی(بوستان ادب) | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 1 - شماره پیاپی 51، اردیبهشت 1401، صفحه 49-72 اصل مقاله (417.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22099/jba.2021.39121.3928 | ||
نویسندگان | ||
ذبیح اله بیرانوند* 1؛ محمد خسروی شکیب* 2؛ سعید زهره وند3؛ بهمن کرم الهی3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان | ||
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان | ||
3استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان | ||
چکیده | ||
تحلیل تطبیقی شعر «آی آدمها»ی نیما یوشیج و نقاشی «فریاد» ادوارد مونک با تأکید بر مؤلفه های اکسپرسیونیستی ذبیحاله بیرانوند* محمد خسرویشکیب ** سعید زهرهوند*** بهمن کرمالهی **** چکیده هنر مدرن پدیدهای است که با تشکیک در قراردادهای سنتی فرهنگ و تمدن غربی و همچنین پیچیدگی و انعطاف دنیای معاصر آغاز شد. این پدیده در تقابل با قوانین و سنن پیشین است و تلاش دارد تا به چیرگی و مهارت انسان بر زندگی فردی و اجتماعی و نیز تنوعطلبیهای روانی و روحی او کمک کند. یکی از جلوههای هنر مدرن، مکتب اکسپرسیونیسم است که جریانی هنری و ادبی در اوایل قرن بیستم میلادی به شمار میآید. اساس این مکتب بر درونگرایی، فرار از واقعیت و طغیان برضد قراردادهای سنتی قرار دارد و بهدلیل ماهیت فرامرزی و توجّهش به مخاطب عام، مورداقبال و تأیید هنرمندان و اندیشمندان قرار گرفت. نیما یوشیج، شاعر معاصر ایران که بهدلیل تقابل با سنتها و قواعد کهن و نیز طرح امکانات معنایی و تنظیمات ساختاری تازه در شعر فارسی او را بنیانگذار شعر مدرن ایران میدانند، اشعاری سرود که نمونهی بارز سنتستیزی و نوآوری در ادبیات فارسی بود. در مقالهی پیش رو شعر «آی آدمها»، سرودهی نیما یوشیج، را با یکی از نقاشیهای معروف اکسپرسیونیستی به نام «فریاد»، اثر ادوارد مونک نروژی، با شیوهای کیفی و تحلیلی - تطبیقی بررسی میکنیم. هدف مقاله، تحلیل مؤلفههای اکسپرسیونیستی و مشترک در دو اثر است تا نشان دهد که شعر آی آدمها نهتنها شعر مدرنی است؛ بلکه رگههای اکسپرسیونیستی فراوانی دارد. واژههای کلیدی: اکسپرسیونیسم، تحلیل تطبیقی، شعر آی آدمها، نقاشی فریاد. * دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان byz77@yahoo.com ** دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان m.khosravishakib@gmail.com (نویسندهی مسئول) *** استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان Zohrevand46@gmail.com **** استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان B.karamolahi@gmail.com تاریخ دریافت مقاله: 13/9/1399 تاریخ پذیرش مقاله: 20/2/1400 | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی: اکسپرسیونیسم؛ تحلیل تطبیقی؛ شعر آی آدمها؛ نقاشی فریاد | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
قرآن کریم. (1386). ترجمهی مهدی الهی قمشهای، تهران: شبستان دانش.
آژند، یعقوب. (1363). ادبیات نوین ایران از انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی. تهران: امیرکبیر.
ایبرمز، مییرهوارد. (1384). فرهنگ توصیفی اصطلاحات ادبی. ترجمهی سعید سبزیان مرادآبادی، تهران: رهنما.
بینا. (1363). «سیری در مکتب اکسپرسیونیسم». هنر، دورهی 3، شمارهی 5، صص164- 185.
پاکباز، رویین. (1386). در جستوجوی زبان نو. تهران: نگاه.
پالیزبان، فریبا. (1382). «اکسپرسیونیسم و تأثیر آن بر ادبیات آلمان». چیستا، دورهی 22، شمارهی200، صص 778 -780.
پاینده، حسین. (1387). «نقد شعر آی آدمها سرودهی نیما یوشیج از منظر نشانهشناسی». نامهی فرهنگستان، سال10، شمارهی 4، صص 96-113.
پورنامداریان، تقی؛ بیرانوندی، محمد. (1385). «چرا نیما را شاعر آی آدمها مینامند؟». مجلهی دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی، سال 14، شمارهی 54-55، صص19-36.
حسینی، سیدحسین. (1388). مشت در نمای درشت. تهران: سروش.
حسینیمهر، ناصر. (1393). اکسپرسیونیسم، دادایسم، پست مدرنیسم. تهران: نگاه.
داد، سیما. (1371). فرهنگ اصطلاحات ادبی. تهران: مروارید.
داندیس، دونیس. (1396). مبادی سواد بصری. ترجمهی مسعود سپهر، تهران: سروش.
رادمنش، شبنمالسادات؛ شعیری، حمیدرضا. (1392). «بررسی نشانه - معناشناسانهی رابطهی عنوان با اثر نقّاشی». نقد ادبی، سال 6، شمارهی 24، صص 7-30.
زرینکوب، حمید. (1358). چشمانداز شعر نو فارسی. تهران: توس.
زرینکوب، عبدالحسین. (1361). نقد ادبی. تهران: امیرکبیر.
سیدحسینی، رضا. (1385). مکتبهای ادبی. ج 2، تهران: نگاه.
شپرد، آن. (1386). مبانی فلسفهی هنر. ترجمهی علی رامین، تهران: علمی و فرهنگی.
شفق، اسماعیل؛ آذرپیرا، علیاصغر. (1396). «تحلیل شعر آی آدمها و تفسیرهای آن بر اساس نظریه زیباشناسی دریافت». نقد ادبی، سال 10، شمارهی 37، صص135-161.
شمیسا، سیروس. (1394). مکتبهای ادبی. تهران: قطره.
ضیمران، محمد، گودرزپروری، پرناز. (1391). «هنر مدرن و جنبشهای تأثیرگذار بر آن». مطالعات نقد ادبی، سال 5، شمارهی 26، صص 145-168.
فتوحیرودمعجنی، محمود. (1389). بلاغت تصویر. تهران: قطره.
فرنس، آر. اس. (1390). اکسپرسیونیسم. ترجمهی فرزانه طاهری، تهران: مرکز.
کوچترنی، الکساندر. (1374). «ماهیت و حدود اکسپرسیونیسم». هنر، ترجمهی محمود حسینیزاد، دورهی 14، شمارهی 29، صص 113-124.
گاردنر، هلن. (1381). هنر در گذر زمان. ترجمهی محمدتقی فرامرزی، تهران: آگاه.
گودرزی، مرتضی. (1378). «انفجار عواطف پنهان». مطالعات هنرهای تجسمی، دورهی 2، شمارهی6، صص 78–87.
میرصادقی، جمال. (1394). عناصر داستان. تهران: سخن.
یوشیج، نیما. (1384). مجموعهی کامل اشعار. تهران: نگاه. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 587 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 381 |