
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 848 |
تعداد مقالات | 7,530 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,268,186 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,509,891 |
بررسی مقایسهای آرای بهار و نیما یوشیج دربارهی شعر و شاعری | ||
شعر پژوهی(بوستان ادب) | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 1، خرداد 1392، صفحه 69-86 اصل مقاله (255.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22099/jba.2013.1546 | ||
نویسندگان | ||
علی صباغی* ؛ حسن حیدری | ||
دانشگاه اراک | ||
چکیده | ||
انقلاب مشروطه یکی از مهمترین عوامل تحوّل در حوزهی سیاست، اجتماع، فرهنگ و ادبیات در عصر حاضر به شمار میرود. از نتایج مهم این نهضت، تفکیک و تقسیم جامعهی ایران به دو دورهی سنتی و مدرن است؛ این تقسیمبندی در ادب مشروطه و معاصر نمود تام و تمام داشته است. از جمله نتایج برخورد سنت و مدرنیسم در عرصهی شعر فارسی پیدایی شیوهی جدیدی موسوم به شعر نیمایی است که همگام با شعر کلاسیک تا امروز جریان دارد. این جستار بررسی و مقایسهی آرای دو شاعر همدوره، ملک الشعراء بهار به عنوان آخرین نمایندهی برجستهی شعر کلاسیک و نیما یوشیج به عنوان نخستین چهرهی شاخص شعر مدرن دربارهی شعر و شاعری است و از جمله اهداف آن نشان دادن کشمکش بر سر سنّت و تجدّد در حوزهی شعر و شاعری ـ که به تبع فضای کلی جامعه پدید آمده بود- است. فرضیهی پژوهش حاضر شناخت میزان تأثیرپذیری بهار و نیما از سنت و مدرنیسم است. نتیجهای که پس از دستیابی به نقاط اشتراک و افتراق آرای بهار و نیما به دست آمده، نشان میدهد که تکیهی زیاد بهار به سنّت سبب شده است که وی نوجویی را منحصر به محتوای تازه دانسته، نسبت به عناصر ساختاری شعر نگاهی سنّتی و محافظهکارانه داشته باشد؛ اما نیما به سبب آشنایی با ادبیات و مکتبهای ادبی غربی و احساس ضرورت نوجویی در شعر فارسی به مرور از سنّت شعر فارسی فاصله گرفته، به نوآوری همهجانبه در حوزهی عناصر ساختاری شعر روی آورده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تعریف شعر؛ عناصر شعر؛ ملک الشعراء بهار؛ نیما یوشیج | ||
مراجع | ||
آرینپور، یحیی. (1375). از صبا تا نیما. 2جلد، تهران: زوّار. آرینپور، یحیی. (1376). از نیما تا روزگار ما. تهران: زوّار. امنخانی، عیسی. (1385). «جایگاه قالبهای کلاسیک در اندیشهی نوگرای نیما». پژوهشهای ادبی، سال 3، شمارهی 11، صص 9ـ26. بهار، محمد تقی. (1370). مجلهی دانشکده. تهران: معین. بهار، محمد تقی. (1371). بهار و ادب فارسی. 2جلد، به کوشش محمد گلبن، تهران: شرکت سهامی کتابهای جیبی با همکاری انتشارات امیر کبیر. بهار، محمد تقی. (1380). دیوان بهار(ملک الشعرا محمد تقی بهار). 2جلد، به اهتمام چهرزاد بهار، تهران: توس. پارسی نژاد، ایرج. (1388). نیما یوشیج و نقد ادبی. تهران: سخن. پورنامداریان، تقی. (1381). خانهام ابریست: شعر نیما از سنت تا تجدد. تهران: سروش. ثروت، منصور. (1377). نظریهی ادبی نیما. تهران: پایا. جورکش، شاپور. (1385). بوطیقای شعر نو (نگاهی دیگر به نظریه و شعر نیما یوشیج)، تهران: ققنوس. حقوقی، محمد. (1379). مروری بر تاریخ ادب و ادبیات امروز ایران. 2جلد، تهران: قطره. خویی، اسماعیل. (1356). شعر چیست؟. تهران: امیرکبیر. دستغیب، عبدالعلی. (1356). نیما یوشیج: نقد و بررسی. تهران: پازند. دهقانی، محمد. (1380). پیشگامان نقد ادبی در ایران. تهران: سخن. زرقانی، سیدمهدی. (1387). چشم انداز شعر معاصر ایران. تهران: ثالث. زرینکوب، عبدالحسین. (1378). با کاروان حله. تهران: علمی. شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1359). ادوار شعر فارسی: از مشروطیت تا سقوط سلطنت. تهران: توس. الطوسی، محمد بن محمد بن الحسن. (1361). اساس الاقتباس. به تصحیح محمدتقی مدرّس رضوی، تهران: دانشگاه تهران. علیپور، مصطفی. (1388). دربارهی زبان شعر. تهران: فردوس. لنگرودی، شمس. (1378). تاریخ تحلیلی شعر نو. جلد اول، تهران: نشر مرکز. ماهرویان، هوشنگ. (1385). مدرنیته و بحران ما. تهران: اختران. مختاری، محمد. (1372). انسان در شعر معاصر. تهران: توس. نظامی عروضی سمرقندی، احمد بن عمر بن علی. (1372). چهار مقاله. تصحیح محمد قزوینی، تهران: جامی. نیما یوشیج. (1355). ارزش احساسات و پنج مقاله دیگر. تهران: گوتنبرگ. نیما یوشیج. (1363). نامههای نیما یوشیج. به کوشش سیروس طاهباز و با نظارت شراگیم یوشیج، تهران: نشر آبی. نیما یوشیج. (1385). دربارهی هنر و شعر و شاعری. به کوشش سیروس طاهباز، تهران: نگاه. نیما یوشیج. (1389). مجموعه کامل اشعار نیما یوشیج. گردآوری و تدوین سیروس طاهباز، تهران: نگاه. یوسفی، غلامحسین. (1386). چشمهی روشن. تهران: علمی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,368 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,160 |