
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 847 |
تعداد مقالات | 7,527 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,263,584 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,506,521 |
ادراک دانش¬آموز از حمایت معلم از خود¬مختاری و خودکارآمدی انگلیسی: نقش واسطهای نیازهای اساسی روانشناختی | ||
مجله مطالعات آموزش و یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 1، شهریور 1391، صفحه 29-50 اصل مقاله (401.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22099/jsli.2012.1486 | ||
نویسندگان | ||
الهه حجازی؛ هیمن خضریآذر؛ جواد امانی | ||
دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ادراک دانشآموز از حمایت معلم از خودمختاری بر خودکارآمدی دانشآموزان در درس انگلیسی، با واسطهگری نیازهای اساسی روانشناختی (خودمختاری، شایستگی و ارتباط) است. بدین منظور، 310 نفر از دانش آموزان شهر قم (177 پسر و 133 دختر) با روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنامه جو یادگیری ویلیامز و دسی؛ نیازهای اساسی روانشناختی ایلاردی و همکاران؛ و خودکارآمدی میدلتن و میگلی پاسخ دادند. یافتههای به دست آمده با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که ادراک از حمایت معلم از خودمختاری، اثر مستقیم مثبت و معناداری بر برآورده شدن نیازهای اساسی دارد و از این طریق، به صورت غیرمستقیم بر خودکارآمدی اثر میگذارد. همچنین، نیازهای اساسی خودمختاری و شایستگی اثر مستقیم مثبت و معناداری بر خودکارآمدی دانشآموزان دارند. اما اثر ارتباط بر خودکارآمدی دانشآموزان معنادار نبود. بطور کلی میتوان نتیجه گرفت که حمایت معلم از خودمختاری دانش آموزان، باعث برآورده شدن نیازهای اساسی روانشناختی و در نتیجه افزایش خودکارآمدی آنان میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
خودمختاری؛ خودکارآمدی انگلیسی؛ نیازهای اساسی روانشناختی؛ خودتعیین¬گری | ||
مراجع | ||
الف. فارسی حجازی، الهه. و نقش، زهرا (1386). رابطه خودکارآمدی ریاضی، سودمندی ادراک شده ریاضی و راهبردهای خودتنظیمی با پیشرفت ریاضی در دانش آموزان: یک مقایسه جنسیتی. مجله مطالعات زنان، 1(2)، 84-102. خوشبخت، فریبا و خیّر، محمد (1384). بررسی الگوی انگیزشی یادگیری ریاضی در دانش آموزان ابتدائی. مجله روانشناسی، 33، 67-81. دلیر عبدی نیا، محمود (1377). بررسی روابط خودکارآمدی، جهت گیریهای هدفی، یادگیری خودگردان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سوم راهنمایی در تهران (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ریو، جان مارشال (2004). انگیزش و هیجان. ترجمه: سید محمدی (1386)، تهران: انتشارات ویرایش. کبیری، مسعود (1382). نقش خودکارآمدی ریاضی در پیشرفت ریاضی با توجه به متغیرهای شخصی (پایاننامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران. محسنپور، مریم.، حجازی، الهه و کیامنش، علیرضا (1386). نقش خودکارآمدی٬ اهداف پیشرفت٬ راهبردهای یادگیری و پایداری در پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان سال سوم متوسطه شهر تهران٬ فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 5( 16)، 9-35. هومن، حیدرعلی (1387). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل. تهران: انتشارات سمت.
ب. انگلیسی Baard, P. P., Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2004). Intrinsic need satisfaction: A motivational basis of performance and well-being in two work settings. Journal of Applied Social Psychology, 34(10), 2045-2065. Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. Black, A. E., & Deci, E. L. (2000). The effects of instructors’ autonomy support and students’ autonomous motivation on learning organic chemistry: A self-determination theory perspective. Science Education, 84, 740-756. Bong, M. (2001). Role of self-efficacy and task value in predicting college students' course performance and future enrollment intentions. Contemporary Educational Psychology, 26, 553-570. Chen, K. C., Jang, S. J. (2010). Motivation in online learning: Testing a model of self-determination theory. Computers in Human Behavior, 26, 741-752. Chirkov, V.I. (2009). A cross-cultural analysis of autonomy in education: A self-determination theory perspective. Theory and Research in Education, 7(2), 253-262. Chirkov, V. I., & Ryan, R. M. (2001). Parent and teacher autonomy-support in Russian and U.S. adolescents: Common effect on well-being and academic motivation. Journal of Cross-cultural Psychology, 32, 618-635. Deci, E. L., Nezlek, J., & Sheinman, L. (1981).Characteristics of the rewarder and intrinsic motivation of the reward. Journal of Personality and Social Psychology, 40, 1-10. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum. Deci, E. L., Ryan, R. M., Gagne, M., Leone, D. R., Usunov, J., & Kornazheva, B. P. (2001). Need satisfaction, motivation, and well-being in the work organizations of a former eastern bloc country: A cross-cultural study of self-determination. Society for Personality and Social Psychology, 27, 930-942. Deci, E. L., Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., & Ryan, R. M. (1991). Motivation and education: The self- determination perspective. Educational Psychologist, 26, 325-346. Duda, J. L., & Hall, H. K. (2001). Achievement goal theory in sport: Recent extensions and future directions. In R. N. Singer, C. M. Janelle & H. A. Hausenblas (Eds), Handbook of sport psychology (2nd ed., pp. 417-443). New York: Wiley. Dweck, C. S., & Leggett, E. L. (1988). A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95, 256-273. Furrer, C., & Skinner, E. (2003).Sense of relatedness as a factor in children’s academic engagement and performance. Journal of Educational Psychology, 95, 148-162. Gagne, M., Ryan, R. M., & Bargmann, K. (2003). Autonomy support and need satisfaction in the motivation and well-being of gymnasts. Journal of Applied Sport Psychology, 15, 372-390. Gan, S. (2005). An evaluation of perceived task value, self-efficacy, and performance in a Geography blended distance course. Dissertation Doctor of Philosophy, University of Southern California. Gefen, D., Straub, D. W., & Boudreau, M. C. (2000).Structural equation modeling and regression: Guidelines for research and practice. Communications of the Association for Information Systems, 3(1). Grolnick, W. S., Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1997).Internalization within the family: The self-determination theory perspective. In J. E. Grusec & L. Kucynski (Eds.), Parenting and children’s internalization of values: A handbook of contemporary theory. New York: Wiley. Grolnick,W. S., Ryan, R. M., & Deci, E. (1991). Inner resources for school achievement: Motivational mediators of children’s perceptions of their parents. Journal of Educational Psychology, 83, 508–517. Guay, F., & Vallerand, R. J. (1997). Social context, student’s motivation, and academic achievement: Toward a process model. Social Psychology of Education, 1, 211-233. Ilardi, B. C., Leone, D., Kasser, R., & Ryan, R. M. (1993). Employee and supervisor ratings of motivation: Main effects and discrepancies associated with job satisfaction and adjustment in a factory setting. Journal of Applied Social Psychology, 23, 1789-1805. Kline, R.B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. Second Edition, The Guilford Press, A Division of Guilford Publications, Inc. 72 Spring Street, New York, NY 10012. Middleton, M. J., & Midgley, C. (1997). Avoiding the demonstration of lack of ability: An underexplored aspect of goals theory. Journal of Educational Psychology, 89,710-718. Milyavskaya, M. & Koestner, R. (2011) Psychological needs, motivation, and well-being: A test of self-determination theory across multiple domains. Personality and Individual Differences, 50, 387-391. Miserandino, M. (1996). Children who do well in school: Individual differences in perceived competence and autonomy in above-average children. Journal of Educational Psychology, 88, 203-214. Pelletier, L. G., & Sharp, E. C. (2009). Administrative pressures and teachers interpersonal behavior in the classroom. Theory and Research in Education, 7(2), 174-183. Reeve, J. (1998). Autonomy support as an interpersonal motivating style: Is it teachable? Contemporary Educational Psychology, 3, 312-330. Reeve, J. (2006).Teacher as facilitators: What autonomy-supportive teachers do and why their students benefit. The Elementary School Journal, 106, 3, 225-236. Reeve, J. M, & Deci, E. L. (1996). Elements of the competitive situation that effect intrinsic motivation. Personality and Social Psychology Bulletin, 22, 24-33. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000).Self-determination theory and facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68-78. Ryan, R. M., & Grolnick, W. S. (1986). Origins and pawns in the classroom: self-report and projective assessments of individual differences in children’s perceptions, Journal of Personality and Social Psychology, 50, 550-558. Ryan, R. M., Sheldon, K. M., Kasser, T., & Deci, E. L. (1996). All goals are not created equal: An organismic perspective on the nature of goals and their regulation. In P. M. Gollwitzer & J. A. Bargh (Eds.), The psychology of action: linking cognition and motivation to behavior. New York: Guilford. Schunk, D. H. (1991).Self-efficacy and academic motivation. Educational Psychologist, 26, 207-231. Skinner, E. A., & Belmont, M. J. (1993). Motivation in the classroom: Reciprocal effects of teacher behavior and student engagement across the school year. Journal of Educational Psychology, 85, 571-581. Standage, M., Duda, J. L., & Ntoumanis, N. (2005). A test of self-determination theory in school physical education. British Journal of Educational Psychology, 75, 411–433. Urdan, T., & Schoenfelder, E. (2006). Classroom effects on student motivation: Goal structures, social relationship, and competence beliefs. Journal of School Psychology, 44, 331-349. Vallerand, R. J. (1997). Towards a hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation. Advances in Experimental Social Psychology, 271-359. Vallerand, R. J., Fortier, M. S., & Guay, F. (1997). Self-determination and persistence in a real-life setting: Toward a motivational model of high school dropout. Journal of Personality and Social Psychology, 72, 1161–1176. Vansteenkiste, M., Zhou, M., Lens, W., & Soenence, B. (2005).Experiences of autonomy and control among Chinese learners: vitalizing or immobilizing? Journal of Educational Psychology, 97(3), 468-483. Williams, G. C., & Deci, E. L. (1996). Internalization of biopsychosocial values by medical students: A test of self-determination theory. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 767-779. Zimmerman, B. J. (2000). Self-Efficacy: An essential motive to learn. Contemporary Educational Psychology, 25, 82–91. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,596 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,518 |