بیابانگرد، اسماعیل (1389). روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر دوران
پولادی، شیرین. حسنشاهی، محمد مهدی. ربیعی، محمد و باقری، ناصر. (1401). تأثیر درمان یکپارچۀ فراتشخیصی بر بهبود مشکلات رفتاری درونیسازیشده، تنظیم هیجان و همدلی کودکان دچار اختلالات اضطرابی. پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری. 12(1). 141- 164.
ثمره، یدا... (1381). آواشناسی زبان فارسی (آواها و ساخت آوایی هجا). ویراسته رضا نیلیپور و امید طبیبزاده. تهران: مرکز نشر دانشگاهی
جاودانفر، فهیمه (1398). اثربخشی آموزش آواشناسی بر بهبود عملکرد خواندن و نوشتن دانشآموزان دارای اختلال یادگیری شهر شاهینشهر. پایاننامه منتشرنشده کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشگاه پیام نور.
جلیلیآبکنار، سیده سمیه. محمد عاشوری وگیتا موللی (1390). تاثیر آموزشهای فراشناختی در خواندن کودکان با مشکل شنوایی. تعلیم و تربیت استثنایی. 2 (108). 38 -47.
حاجوی، حسن (1396). بررسی تأثیر آموزش آگاهی واجی و تمییز شنیداری بر بهبود خواندن کودکان اول دبستان دارای افت شنوایی در شهرستان بهارستان استان تهران. پایاننامه منتشرنشده کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی. دانشگاه علم و هنر تهران
حسنوند, مرضیه. فرهاد ترابی نژاد. جمیله ابوالقاسمی و محرم اسلامی. (1399). بررسی بیان آهنگ گفتار کودکان کاشت حلزون در قالب تکلیف خواندن و تقلید. طب توانبخشی. 9 (1). 194- 200.
حقجو، اصغر. زهرا سلیمانی و هوشنگ دادگر. (1397). بررسی اثربخشی پروتز کاشت حلزون و سمعک بر کسب مهارت خواندن در کودکان کمشنوا. مجله مطالعات ناتوانی. 8 (66). 69 -76.
حقشناس، علیمحمد (1392). آواشناسی. تهران: نشر آگه
خوشنود، طیبه (1392). بررسی و تحلیل درک برخی عناصر زبرزنجیری در کودکان کاربر کاشت حلزون شنوایی در مقایسه با کودکان شنوا و همچنین نگاهی بر تأثیر جنسیت و سن کاشت. پایاننامه منتشرنشده کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی. دانشگاه سیستان و بلوچستان
خوشنود، طیبه (1392). بررسی و تحلیل درک برخی عناصر زبرزنجیری در کودکان کاربر کاشت حلزون شنوایی در مقایسه با کودکان شنوا و همچنین نگاهی بر تأثیر جنسیت و سن کاشت. پایاننامه منتشرنشده کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی. دانشگاه سیستان و بلوچستان
دانشمندان، نعیمه. (1384). توانبخشی شنوایی در کودکان کم شنوای شدید تا عمیق زیر 2 سال پس از ارایه توانبخشی شنوایی. بیماریهای کودکان ایران، 15(4)، 353-360.
دستجردی کاظمی، مهدی و زهرا سلیمانی (1385). آگاهی واجشناختی چیست؟. پژوهش در حیطه کودکان استثنائی. (4). 931 -954.
رستمی، محمدرضا و ناهید بهارلویی. (1396). تعیین اثربخشی مداخله آموزشی آگاهی واجشناختی بر افزایش آگاهی واجشناختی دانشآموزان دارای کاشت حلزون فارسی زبان پایه اول دبستانهای شهر اهواز. پژوهش در علوم توانبخشی. 13 (4). 209 -215.
سلیمانی، زهرا و مهدی دستجردی کاظمی (1389). آزمون آگاهی واجشناختی و ویژگیهای روانسنجی آن. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
سلیمانی، زهرا. (1379). بررسی ارتباط آگاهی واجشناختی و خواندن در کودکان 5/5 ساله و 5/6 ساله. آرشیو توانبخشی. 1 (2). 27- 35.
سلیمانی، زهرا. آرامی، امیر. محمودی بختیاری، بهروز و جلایی، شهره. (1387). ارتباط آگاهی واجشناختی و نمره دیکته دانشاموزان فارسی زبان دوم ابتدایی. تازههای علوم شناختی. 10 (1). 21- 28.
صفائیان تیتکانلو، صدیقه. مالکی شاه محمود، تکتم. قیومی انارکی، زهرا. حارث آبادی، فاطمه. حدادی اول، مجید. سلطانی، محدثه و رجعتی حقی، محسن. (1399). مقایسه مهارتهای آگاهی واجشناختی کودکان کاشت حلزون شده و کودکان طبیعی تکزبانه فارسیزبان چهار تا ششساله. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک. 23(6). 840- 849.
علینژاد، بتول (1399). مبانی واجشناسی. اصفهان: دانشگاه اصفهان.
غلامیان عارفی، محدثه. مریم آذرینفر. سیده فاطمه حسینی و داوود سبحانیراد (1399). بررسی رابطه خزانه واژگان و مهارت درک خواندن در سه گروه کودکان کمشنوا، کاشت حلزون و سالم پایه چهارم مقطع ابتدایی شهر مشهد. علوم پیراپزشکی وتوانبخشی. 9 (2). 7 -15.
قیومی انارکی، زهرا، زهرا فتحعلیزاده. میلاد کریمی، پرنیا پورمیرزایی، فاطمه حارثآبادی و تکتم مالکی شاهمحمود (1402). مقایسه مهارتهای واژگانی, دستوری, گفتمان روایتی و آگاهی واجشناختی بین کودکان کمشنوا و دارای شنوایی طبیعی و بررسی ارتباط بین این مهارتهای زبانی. کومش، 25(2)، 240-252.
کرد، نرگس. محمدرحیم شاهبداغی. سیده مریم خدامی. ماندانا نوربخش. شهره جلایی (1391). بررسی وابستههای آکوستیکی آهنگ گفتار و قابلیت فهم گفتار در کودکان کاشت حلزون شده و مقایسه آن با کودکان دارای شنوایی طبیعی. توانبخشی نوین. 6 (4). 38 -43.
کرمی نوری، رضا و علیرضا مرادی (1387). آزمون خواندن و نارساخوانی (نما). تهران: دانشگاه تربیت معلم
محسنی، محمدحسین (1390). طراحی و بررسی برنامه آموزش آگاهی واجشناختی بر رشد مهارتهای خواندن دانشآموزان آسیبدیده شنوایی. پایاننامه منتشرنشده کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشگاه تهران
مدرسی قوامی، گلناز (1398). آواشناسی: بررسی علمی گفتار. تهران: سمت
موسی نژاد جدی، الناز. شهرام واحدی. محمدعلی نظری و تورج هاشمی. (1397). محاسبه اندازه اثر در طرحهای تکآزمودنی با استفاده از روشهای ناهمپوش. فصلنامه علمی روشها و مدلهای روانشناختی، 9 (35). 115 -130.
نوفرستی، اعظم و حمیدرضا حسنآبادی (1397). تحلیل دادهها در طرحهای آزمایشی تکآزمودنی. رویش روانشناسی. 7 (12). 291 -306.
ویسی، فرزاد (1400). تدوین برنامه درمانی آگاهی واجشناختی و بررسی تأثیر آن بر مهارتهای خواندن کودکان کاشت حلزون پایه اول دبستان. رساله منتشرنشده دکتری تخصصی گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران
یعقوبی، افسانه و علی قربانی (1389). جملهنویسی و درک جملات نوشته شده در دانشآموزان کمشنوا و شنوای پایه سوم دبستان در شهر همدان. شنواییشناسی. 19 (1). 32 -38.
Chan, Y. C. (2023). Reading comprehension of Chinese-speaking children with hearing loss: The roles of metalinguistic awareness and vocabulary knowledge. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 54(1), 241-259.
Golmohamadi, G., Sakhai, F., & Fadaei, A. R. (2019). The comparasive study between phonological awareness in normal and average hearing loss second elementary school student in Tehran. J Otolaryngol ENT Res, 11(2), 129-132.
Han, D. and Zhou, N. (2006). Tone production of mandarian Chinese speaking children with cochlear implant. International journal of pediatric otorhinilaryngology, vol 71, 875-880.
Lee, K. Y. and Hasselt C. A. (2002). Cantonese tone perception ability of cochlear implant children in comparison with normal-hearing children. International journal of pediatric otorhinolaryngology. 63, 137-147.
Moreno-Pérez, F. J., Saldaña, D., & Rodríguez-Ortiz, I. R. (2015). Reading efficiency of deaf and hearing people in Spanish. Journal of deaf studies and deaf education, 20(4), 374-384
Palmer, S. (2000). Assessing the benefits of phonics intervention on hearing-impaired children's word reading. Deafness & Education International, 2(3), 165-178.
Peng, S., Tomblin, J. B, and Turner, C. W. (2008). Production and perception of speech intonation in pediatric cochlear implant recipients and individuals with normal hearing. Department of speech pathology and audiology. University of Lowa, Lowa, IA. Printed in USA, vol 29. No, 3, 336-351.
Saeidmanesh, M., Hajavi, H., & Moradi, V. (2018). Evaluation of phonological awareness training on reading improvement and skills. Auditory and Vestibular Research, 27(4), 208-214.
Shadi, M. S., Hafez, N. G., Taha, S. A., & Hassan, E. M. (2022). Phonological awareness and reading abilities in elementary-school students with severe-to-profound prelingual hearing loss and unilateral cochlear implants. The Egyptian Journal of Otolaryngology, 38(1), 102.
Stewart, A., & Kobylas, M. (2017). A Systematic Review of the Efficacy of Phonics-Based Literacy Interventions for Children with Hearing Loss.
Tajalli, P., & Satari, S. (2013). Effectiveness of metacognitive strategies on reading skills of students with hearing disorders. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 84, 139-143.
Trezek, B. J., & Malmgren, K. W. (2005). The efficacy of utilizing a phonics treatment package with middle school deaf and hard-of-hearing students. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 10(3), 256-271.
Walker, E. A., Sapp, C., Dallapiazza, M., Spratford, M., McCreery, R. W., & Oleson, J. J. (2020). Language and reading outcomes in fourth-grade children with mild hearing loss compared to age-matched hearing peers. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 51(1), 17-28.
Wang, Y., Spychala, H., Harris, R. S., & Oetting, T. L. (2013). The effectiveness of a phonics-based early intervention for deaf and hard of hearing preschool children and its possible impact on reading skills in elementary school: A case study. American Annals of the Deaf, 158(2), 107-120.