ابوت، اچ. پورتر. (1397). سواد روایت. ترجمهی رؤیا پورآذر و نیما مهدیزادهاشرفی، تهران: اطراف.
آرامشفرد، شیدا. (1400). «نگاهی به مفهوم سوژگی و بیناسوژگی در رمان ادسون آرانتس دوناسیمنتو و خرگوش هیمالیاییاش از جمشید خانیان». مطالعات ادبیات کودک، بهار و تابستان، سال13، شمارهی23، رتبهی ب، صص 1-22.
حسینی، زهرا. (1384). «اصول داستانهای فکری و مفاهیم موجود در آنها». ویژهنامهی فلسفهی کودک، بنیاد حکمت اسلامی صدرا، صص45-52.
حیرانی، سعید و همکاران. (1399). «بررسی تفکر انتقادی در ادبیات کودک و نوجوان».
جامعهشناسی سیاسی ایران، سال3، شمارهی4 (پیاپی 12) صص3390- 3414
. https://doi.org/10.30510/psi.2022.368374.4116
خانیان، جمشید. (1382). قلب زیبای بابور. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
خسرونژاد، مرتضی. (1382). معصومیت و تجربه؛ درآمدی بر فلسفهی ادبیات کودک. تهران: مرکز.
ــــــــــــــــــ. (1386). «تأملی بر همنشینی ادبیات کودک و فلسفه، در برنامهی فلسفه برای کودکان». نوآوریهای آموزشی، شمارهی 20، صص109- 124. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/315453
زایپس، جک. (1387). «چرا ادبیات کودکان وجود ندارد؟». دیگرخوانیهای ناگریز، ترجمهی مرتضی خسرونژاد، تهران: کانون پرورش فکری کودکان، صص 261- 288.
شیری، قهرمان. (1390). «اهمیت و انواع ابهام در پژوهشها»، فنون ادبی، دورهی 3، شمارهی2، (پیاپی 5)، صص 15-36.
فیشر، رابرت. (1389). آموزش و تفکر. ترجمهی فروغ کیهانزاده، اهواز: رسش.
https://liar.ui.ac.ir/article_19654.html
ــــــــــــ. (1392). داستانهایی برای فکرکردن. ترجمهی جلیل شاهریلنگرودی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ــــــــــــ. (1397). آموزش تفکر به کودکان. ترجمهی مسعود صفاییمقدم و افسانه نجاریان، اهواز: رسش.
گادامر، هانس گئورک. (1379). زبان بهمثابهی میانجی تجربهی هرمنوتیکی، هرمنوتیک مدرن، گزینهی جستارها. ترجمهی بابک احمدی و همکاران، تهران: مرکز.
گوبار، مارا. (1393). «دربارهی خودداری از تعریف ادبیات کودک». ترجمهی صبا سلیمانی، پژوهشنامهی ادبیات کودک و نوجوان، شمارهی 62، صص 59-68 .
مرادی، ایوب. (1400). «عنصر غالب معرفتشناسانه در رمان نوجوان گفتوگوی جادوگر بزرگ با ملکهی جزیرهی رنگها نوشتهی جمشید خانیان». نقد ادبی، سال 14، شمارهی55، صص 69-100.
https://doi.org/20.1001.1.20080360.1400.14.55.1.6
یعقوبیجنبهسرایی، پارسا و فاتح احمدپناه. (1399). «ساختار ارتباطی انواع مکالمه در تذکرهالاولیا» (توصیف و تفسیر اجرای رخدادهای گفتاری). ادب فارسی، سال 10، شمارهی1، صص 121-146.
https://doi.org/10.22059/jpl.2019.291135.1558
Glazer, J and Giorgis,C (2005) literature for Yong children. 5 th ed.Ohio: person Merril.
Nodelman, perry. (2008). The Hidden Adult: defining childrens literature. The john Hopkins University press. Baltimore.
Townsend, john Rowe. (1971). A sense of Essays on contemporary writers for children Philadelphia:Lippincott.