قرآن کریم. (1385). ترجمهی مهدی الهی قمشهای، قم: حوزهی علمیه.
آتشسودا، محمدعلی. (1390). «تحلیل رمزشناختی داستان شیخ صنعان». شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز، سال ۴، شمارهی 2، صص ۱–۲۲.https://doi.org/10.22099/jba.2012.456
احمدی، بابک. (1391). ساختار و تأویل متن. تهران: مرکز.
ـــــــــــــ. (1394). ساختار و هرمنوتیک. تهران: گام نو.
اشمیت، لارنس. (1395). درآمدی بر فهم هرمنوتیک. ترجمهی بهنام خداپناه، تهران: ققنوس.
انصاری، زهرا؛ امیراسماعیل، آذر. (1398). «رمزگشایی خوانندهی درون متن در داستان شیخ صنعان». پژوهشنامهی نقد ادبی و بلاغت، شمارهی 1، صص ۴۱-۶۰. https://doi.org/10.22059/jlcr.2019.71456
انصاری، زهرا؛ هاتفی، محمد. (1396). «تحلیل کارکردهای افقهای خوانشی درون متن (داستان عرفانی) شیخ صنعان». مجموعه مقالات سومین همایش متن پژوهی ادبی/ نگاهی تازه به آثار مولانا، صص ۱– ۲۳.
https://civilica.com/doc/639693
بهمنی، یدالله؛ شربتی، علی. (1390). «جایگاه زن در عرفان و تصوف اسلامی (با تکیه بر آثار سنایی، عطار و جامی)». زن و فرهنگ، دورهی 10، شمارهی 59، صص ۵۳-۶۹. http://noo.rs/qkUWY
پالمر، ریچارد. (1398). علم هرمنوتیک. ترجمهی محمدسعید حنایی کاشانی، تهران: هرمس.
پورنامداریان، تقی. (1376). «تفسیری دیگر از شیخ صنعان». نامهی فرهنگستان، سال ۳، شمارهی 10، صص 1۲۹–1۶۲.
http://noo.rs/DVcEZ
توران، امداد. (1389). تاریخمندی فهم در هرمنوتیک گادامر. تهران: بصیرت.
حسنی، مسعود و دیگران. (1400). «نقد اسطورهشناختی حکایت شیخ صنعان در منطقالطیر عطار نیشابوری بر مبنای نظریهی مناسکگذار». ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، سال ۱۷، شمارهی 2، صص 1۴۷–1۷7.
http://noo.rs/Slx6E
حسینی، مریم. (1393). ریشههای زنستیزی در ادبیات کلاسیک فارسی. تهران: ثالث.
حافظ. (1380). دیوان. تصحیح غنی – قزوینی، به کوشش رضا کاکایی دهکردی. تهران: ققنوس.
رمبرگ، بیورن؛ گیسدال، کریستین. (1398). هرمنوتیک. ترجمهی مهدی محمدی، تهران: ققنوس.
رمضانی پارسا، داود؛ حیدری، محمود. (1397). «غربت عارفانه در شعر حافظ و ابن فارض». مطالعات تطبیقی فارسی و عربی، دورهی 5، شمارهی 1، صص 75-55. http://noo.rs/pxI8S
زرقانی، مهدی. (1385). «تأویل دیگر از حکایت شیخ صنعان». زبان و ادبیات دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد، شمارهی 10، صص ۶۳–۸۴.
ستاری، جلال. (1389). عشق صوفیانه. تهران: مرکز.
سجادی، جعفر. (1389). فرهنگ اصطلاحات عرفانی. تهران: طهوری.
شمیسا، سیروس. (1391). نقد ادبی. تهران: میترا.
عطار نیشابوری. (1388). الهینامه. مقدمه تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن.
ــــــــــــــ. (1391). منطقالطیر. مقدمه تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن.
ــــــــــــــ. (1399الف). تذکرهالاولیا. ج1، مقدمه تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن.
ــــــــــــــ. (1399ب). اسرارنامه. مقدمه تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن.
قلیزاده، حیدر. (1387). «بازخوانی داستان شیخ صنعان». کاوشنامه، سال ۹، شماره 16، صص 1۲۹–1۶۲.
http://noo.rs/Z2xUe
گادامر، هانس گئورگ و دیگران. (1393). هرمنوتیک مدرن. ترجمهی بابک احمدی، مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: مرکز.
لان، کریس. (1395). ویتگنشتاین و گادامر. ترجمهی مرتضی عابدینی فرد، تهران: پارسه.
مولوی. (1360). مثنوی معنوی. تصحیح رینولد نیکلسون، تهران: امیرکبیر.
وارنکه، جورجیا. (1395). گادامر. ترجمهی اصغر واعظی، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
واعظی، اصغر. (1389). «فهم ازمنظر هرمنوتیک فلسفی گادامر». کتاب فلسفه. شمارهی 40، دیماه، صص 102-108.
Baldick, chris. (2001). Literary Terms.The Concise Dictionary of Literary Terms. Oxford: University press.