آذریزدی، مهدی. (1400). قصههای خوب برای بچههای خوب. تهران: امیرکبیر.
پراپ، ولادیمیر. (1386). ریختشناسی قصههای پریان. ترجمهی فریدون بدرهای، تهران: توس.
تودوروف، تزوتان. (1382). بوطیقای ساختارگرا. ترجمهی محمد نبوی، تهران: آگاه
تولان، مایکلجی. (1386). روایتشناسی، درآمدی زبانشناختی-انتقادی. ترجمهی سیده فاطمه علوی و فاطمه نعمتی، تهران: سمت.
جلالی، مریم. (1393). شاخصهای اقتباس در ادبیات کودک و نوجوان. تهران: طراوت.
چمبرز، ایدن. (1387). «خوانندهی درون کتاب». دیگرخوانیهای ناگزیر. بهکوشش مرتضی خسرونژاد، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
حسامپور، سعید؛ آرامشفرد، شیدا. (1391). «نگاهی به ابعاد روایتمندی در داستان سهسوت جادویی احمد اکبرپور (بر پایهی نظریهی ماریا نیکولایوا)». مطالعات ادبیات کودک، سال 3، شمارهی1، صص 19-46.
دیبل، انسن. (1387). طرح در داستان. ترجمهی مهرنوش طلایی، اهواز: رسش.
ژوو، ونسان. (1394). بوطیقای رمان. ترجمهی نصرت حجازی، تهران: علمی و فرهنگی.
شیرازی، محمدحسن. (1397). قصههای کلیله و دمنه. تهران: پیام محراب.
صفری، جهانگیر و همکاران. (1390). «نگاهی بر عناصر داستان در بازنویسی کتاب قصههای شیرین کلیله و دمنه برای نوجوانان». مطالعات ادبیات کودک، سال2، شمارهی 4، صص 77-101.
صفری، جهانگیر، نجفیبهزادی، سجاد. (1399). شیوههای بازنویسی متون کهن ادبی برای نوجوانان. شهرکرد: دانشگاه شهرکرد.
صهبا، فروغ. (1387). «بررسی زمان در تاریخ بیهقی براساس نظریهی زمان در روایت». پژوهشهای ادبی، سال5، شمارهی 21، صص89-111.
لطفالله، داود. (1400). قصههای کلیلهودمنه. تهران: پیدایش.
نجفیبهزادی، سجاد و زهرا ادراکی. (1402). «تحلیل حکایتهای بازنویسیشده کلیله و دمنه بر اساس اقتباس». کهننامه ادب پارسی، دورهی 14، شمارهی2، صص 293- 322.
Doi: 10.30465/cpl.2023.39929.3059
نیکولایوا، ماریا. (1387). «فراسوی دستور داستان»، دیگرخوانیهای ناگزیر. بهکوشش مرتضی خسرونژاد، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
ــــــــــــــ. (1398). درآمدی بر رویکردهای زیباییشناختی به ادبیات کودک. ترجمهی مهدی حجوانی تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
یونسی، ابراهیم. (1382). هنر داستاننویسی. تهران: نگاه.
Harris. Joseph. (2006). Rewriting how to do things with taxes. University press: Logan, Utah state.
Petersen, S. (2007). Natural language processing tools for reading level assessment and text simplification. PhD University Washington.