اسکولز، رابرت. (1379). درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات. ترجمهی فرزانه طاهری، تهران: آگاه.
جهاندیده، سینا. (1386-1387).«ساختار و ساختآفرینی تخیل». ادبپژوهی، دورهی 2، شمارهی 4. صص141-166.
رز، ژاکلین. (1387). «پیتر پن و فروید؛ کیست که سخن میگوید؟». در دیگرخوانیهای ناگزیر، ترجمهی الهام فروزنده، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صص 176-221.
زایپس، جک. (1378). «چرا ادبیات کودک وجود ندارد». در دیگرخوانیهای ناگزیر، ترجمهی فریده پورگیو، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صص 261-290.
ستاری، جلال. (1345). تأثیر سینما در کودکان و نوجوانان. تهران: شرکت چاپ فاروس.
صلحجو، تهماسب. (1370). «حدیث نفس در سینمای امیر نادری». معرفی و نقد فیلمهای امیر نادری، تهران: سهیل، صص 111-114.
کالر، جاناتان. (1388). بوطیقای ساختگرا. ترجمهی کوروش صفوی، تهران: مینویخرد.
کمپبل، جوزف. (1396). قهرمان هزارچهره. ترجمهی شادی خسروپناه، تهران: گل آفتاب.
گرین، جین و لبیهان، کیت. (1383). درسنامهی نظریه و نقد ادبی. ویراستهی حسین پاینده، تهران: روزنگار.
غفاری، سعید. (1381). گامی در ادبیات کودکان و نوجوانان. تهران: دبیزش.
فرضاللهی، امیر. (1387). آسیبشناسی سینمای کودک و نوجوان. تهران: فردوس.
محمدی، محمدهادی. (1378). روششناسی نقد ادبیات کودکان. تهران: روزگاران.
مرادعباسی، مزدا. (1391). رؤیاهاتو از دست نده. تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
میربابا، محمدحسین. (1400). «مسلخ تخیل: نگاهی به سینمای کودک و نوجوان از قبال فیلمهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان». سینماتوگراف، کتاب چهارم، صص 25-41.
مقصودلو، بهمن. (1370). «مروری بر فیلمهای نادری». معرفی و نقد فیلمهای امیر نادری، تألیف غلام حیدری، تهران: سهیل، صص 101-110.
Collie, J and Slater, S (1987). Literature in the Language Classroom, Britain: Cambridge University Press.
Rose, Jacqueline S. (1998). "The Case of Peter Pan: The Impossibility of Children’s Fiction" in: The Children's Culture Reader, Ed by Henry Jenkins, NYU Press. Pp: 58-66.
https://www.jstor.org/stable/j.ctt9qfn8r.