خانیان، جمشید. (1398). عاشقانههای یونس در شکم ماهی. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
خسرونژاد، مرتضی. (1382). معصومیت و تجربه، درآمدی بر فلسفهی ادبیات کودک. تهران: مرکز.
رضایی، حمید؛ نجفیبهزادی، سجاد. (1399). «بررسی تطبیقی مهارتهای زندگی در رمانهای (نوجوانان) اریش کستنر و فرهاد حسنزاده». مطالعات ادبیات کودک، سال11، شمارهی1، پیاپی21، صص80-106.
رضایی، سمیه؛ نیکپناه، منصور. (1402). «بررسی کیفیت و میزان طرح مهارتهای زندگی در کتابهای پُرخوانندهی کودکان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (در بازهی زمانی 1385-1395)». مطالعات ادبیات کودک، سال 14، شمارهی 1، پیاپی 27، صص 127-162.
صفری، جهانگیر؛ نجفیبهزادی، سجاد. (1400). «بررسی مهارتهای تفکر انتقادی، خودآگاهی، همدلی، تصمیمگیری و ارتباطی در داستانهای فرهاد حسنزاده». تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی. سال 13، شمارهی49، صص 183-208.
طارمیان، فرهاد. (1387). راهنمای مهارتهای زندگی. تهران: منادی تربیت.
فتی، لادن و همکاران. (1385). راهنمای عملی برگزاری کارگاههای آموزش مهارتهای زندگی. تهران: دانژه.
کارتلج، جی؛ میلبرن، جی.اف. (1393). آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان. ترجمهی محمدحسین نظرینژاد، مشهد: آستان قدس رضوی.
گلشیری، احمد. (1380). داستان و نقد داستان. ج1، تهران: نگاه.
نیکپرورد، ریحانه. (1384). مهارتهایی برای زندگی. تهران: سازمان بهزیستی کشور.
نیلسون، جنیفر.ای. (1400). یکشب فاصله. ترجمهی عادله قلیپور. تهران: پرتقال.
Botvin, G. J. (1998). Preventing adolescent drug abuse through Life Skills Training: Theory, methods, and effectiveness. In J. Crane (Ed.), Social programs that work (pp. 225–257). New York: Russell Sage Foundation.
Botvin, G. J. & Tortu, S. (1988). Preventing Adolescent Substance Abuse through Life Skills Training. In R. H. Price, E. L. Cowen, R. P. Lorion, & J. Ramos-McKay (Eds.),
Fourteen ounces of prevention: A casebook for practitioners (pp. 98–110). American Psychological Association.
https://doi.org/10.1037/10064-008
Galagali, P. M. (2011). Adolescence and life skills. In R. Olyai & D. K. Dutta (Eds.), Recent advances in adolescent health (pp. 209–218). New Delhi: JAYPEE Brothers Medical Publishers (P) LTD.
Minichiello, V. Aroni, R. Timewell, E. & Alexander, L. (1990). In-Depth Interviewing: Researching People. Hong Kong: Longman Cheshire.
Potter, W. J. & Levine-Donnerstein, D. (1999). Rethinking validity and reliability in content analysis. Journal of Applied Communication Research, 27, 258-284.
WHO. (1999). Partners in life skills education. Geneva, Switzerland: World Health Organization.
WHO (1997). Life Skills Education for Children and Adolescents in Schools: Introduction and Guidelines to Facilitate the Development and Implementation of Life Skills Programmes. Geneva: World Health Organization.
WHO (1994). Life Skills Education in Schools. Geneva: World Health Organization.