احمدی، بابک. (1370). ساختار و تأویل متن. ج2، تهران: مرکز.
اکبریشلدره، فریدون و همکاران. (1398). فارسی سال چهارم دبستان. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
ــــــــــــــــــــــــــــــ . (1393). کتاب معلم فارسی چهارم دبستان راهنمای تدریس. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
اکونومی، پیتر؛ بوچیری، لیسا. (1393). داستاننویسی برای کودکان. ترجمهی سارا کاظمیمنش، تهران: آوند دانش.
پریرخ، زهره. (1391). آی قصه قصه قصه. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
پیروز، غلامرضا؛ فقیهعبدالهی، مریم. (1395). «بررسی هوش اجتماعی و مؤلفههای آن در داستانهای کتاب فارسی دورهی ابتدایی». مطالعات ادبیات کودک، سال 7، شماره 1، پیاپی13، صص1-24.
چمبرز؛ ایدن. (1382). «خوانندهی درون متن». ترجمهی طاهره آدینهپور، پژوهشنامهی ادبیات کودک و نوجوان، سال 9، شمارهی33-34، صص53-65.
ــــــــــــ. (1387). کودکان در مقام منتقد. مترجم طاهره آدینهپور، دیگرخوانیهای ناگزیر، مرتضی خسرونژاد، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
حجازی، بنفشه. (1394). ادبیات کودکان و نوجوانان ویژگیها و جنبهها. تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
خطیبی، ابوالفضل. (1396). «چرا داستان آرش کمانگیر در شاهنامه نیست؟». نامهی فرهنگستان، دورهی 16، شمارهی 61، صص143-161.
ذوالفقاری، حسن. (1384). داستانهای امثال. تهران: مازیار.
زرنشان، مریم. (1395). آسمان نقطهچین. تهران: منادی تربیت.
سارلند، چارلز. (1397). «ایدئولوژی در ادبیات کودکان». ترجمهی علیرضا کرمانی، دیدگاههای نظری و انتقادی در ادبیات کودکان. بهکوشش پیتر هانت، تهران: آرون.
سعیدی قلعهآقایی، زهرا. (1395). بررسی نقادانه و ارائهی راهکار تدریس کتابهای فارسی پنجم و ششم دبستان. پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور.
عملصالح، احیاء و همکاران. (1389). «بررسی عناصر طبیعت در کتاب فارسی دوم دبستان». مطالعات ادبیات کودک، سال1، شمارهی2، صص 101-123.
قمری، حیدر. (1398). «بررسی صحت علمی کتابهای فارسی دوره دبستان». تعلیم و تربیت، دورهی 43، شمارهی137، صص93-110.
گودرزی دهریزی، محمد. (1395). ادبیات کودکان و نوجوان ایران. تهران: قو.
محسنی، مرتضی؛ ریحانی، آتنا. (1400). «مقایسهی شرحهای نقد نیازی و لطیفهی غیبی بر غزلیات حافظ براساس نظریهی دریافت یاوس». شعرپژوهی، دورهی 13، شمارهی 1، پیاپی47، صص 249-274.
مکاریک، ایرناریما. (1384). دانشنامهی نظریههای ادبی معاصر. ترجمهی مهران مهاجر، محمد نبوی. تهران: آگه.
میرزاییپرکلی، جعفر؛ غلامی، فرزانه. (1395). «جلوهی نظریه در آثار نظریهپرداز: بررسی خوانندهی درون متن در بازی محبت، اثر ایدن چمبرز». نقد ادبی، دورهی 9، شماره 4، پیاپی 36، صص 165-186.
میرکیانی، محمد. (1369). قصه ما همین بود. تهران: پیام آزادی.
نودلمن، پری. (1387). «لذت و گونهی ادبی: ژرفاندیشیهایی دربارهی ویژگیهای ادبیات داستانی کودکان». دیگرخوانیهای ناگزیر، مرتضی خسرونژاد، تهران: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان.
نودلمن،پری. ماویس رایمر.(1384). «لذتهای ادبیات». ترجمهی نیلوفر مهدیان، کتاب ماه کودک و نوجوان، دورهی 9، شمارهی 3، پیاپی92، صص110–113.
نورتون، دونا. ساندرا نورتون. (1382). شناخت ادبیات کودکان: گونهها و کاربردها از روزن چشم کودک. منصوره راعی و دیگران، ج1، تهران: قلمرو.
وایلد، اسکار. (1390). شاهزادهی خوشبخت. ترجمهی حسین امیری، تهران: شقایق