امیری خراسانی، احمد؛ صدریزاده، نگین. (1397). «بررسی تحول مخاطب در ادبیات پایداری کودک و نوجوان (بر اساس نظریهی خوانندهی نهفته از ایدن چمبرز)». ادبیات پایداری، سال10، شمارهی 18، صص 25-52.
برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران. (1391). تهران: شورای عالی آموزش و پرورش با همکاری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
چمبرز، ایدن. (1387). «خوانندهی درون کتاب». دیگرخوانیهای ناگزیر، ویراستار مرتضی خسرونژاد، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
حسامپور، سعید. (1389). «بررسی خوانندهی نهفته در داستانهای احمد اکبرپور (بر پایهی نظریهی ایدن چمبرز)». مطالعات ادبیات کودک، سال1، شمارهی 1، صص 101-127.
خزائی، داوود و همکاران. (متن منتشر نشده). فرهنگ ادبیات کودک.
خسرونژاد، مرتضی. (1382). معصومیت و تجربه: درآمدی بر فلسفهی ادبیات کودک. تهران: مرکز.
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. (1401). فارسی اول دبستان. تهران: وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزى آموزشى.
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. (1401). فارسی دوم دبستان. تهران: وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزى آموزشى.
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. (1401). فارسی سوم دبستان. تهران: وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزى آموزشى.
شبانی، احمد. (1396). «کودکزدایی در کتابهای درسی ابتدایی در ایران». انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال13، شمارهی 46، صص37-69.
صالحی، پیمان؛ باقری، کلثوم. (1395). «بررسی خوانندهی نهفته در داستانهای کودکانه زکریا تامر بر اساس نظریهی ایدن چمبرز». لسان مبین (پژوهش ادب عربی)، سال8، شمارهی 26، صص 45-71.
صبحی مهتدی، فضلالله. (1387). قصههای صبحی. ج 2، تهران: معین.
معینی، فرزانه؛ حسامپور، سعید. (1398). «خوانندهی نهفته؛ معیاری برای انتخاب متن در بازنویسی (بررسی خوانندهی نهفته در کلیله و دمنه بر اساس نظریهی ایدن چمبرز)». متنشناسی ادب فارسی، سال11، شمارهی4، پیاپی44، صص 1-16.
میرزایی پرکلی، جعفر؛ غلامی، فرزانه. (1397). «از نظریه تا عمل: بررسی «خوانندهی درون متن» در
یکمشت گندم از ایدن چمبرز».
پژوهش ادبیات معاصر جهان، دورهی 23، شمارهی21، صص 215-234.
Berger, M. (2017). Reading mathematics text: a study of two empirical readings. International Journal of Science and Mathematics Education. 17 (2), 385-404.
Biesta, G. J.J. (2004). "Mind the gap!": Communication and the educational relation. In C. Bingham & A. M. Sidorkin (Eds), No education without relation (11-22), New York: Peter Lang.
Guerin, W. L; et al (2005). A Handbook of Critical Approaches to Literature. Fifth edition. New York: Oxford University Press.
Herman, D; Jahn, M; & and Ryan, M.L. (eds). (2010). Routledge Encyclopedia of Narrative Theory. London: Routledge.
Johnson, G & Arp, T. R. (2018). Perrine’s Literature: Structure, Sound, and Sens (13th edition). Australia: CENGAGE Learning.
Kiefer, B. (2002). Charlotte Huck's children's literature (children's literature in the elementary school). U.S.A: McGraw-Hill Humanities
McCallum, R. (1999). Ideologies of identity in adolescent fiction: The dialogic construction of subjectivity. New York: Garland publishing.
McGillis, R. (1991). "The embrace: Narrative voice and children's books". Canadian Children's Literature. 63, 24-40.
Nikolajeva, M. (2005). Aesthetic approaches to children's literature: an introduction. Lanham: The Scarecrow Press, Inc.
Sell, R. d. (2002). children's literature as communication. Amsterdam / Philadelphia: John Benjamins Publishing Company
Short, C.G. (2011). Reading literature in elementary classroom. In S. Wolf, K. Coats P. Enciso & C. Jenkins (Eds). Handbook of research on children's and young adult literature (pp 48-62). New York: outledge.
Weinberg, A., & Wiesner, E. (2011). "Understanding mathematics textbooks through reader-oriented theory". Educational Studies in Mathematics, 76, 49–63.