آرتو، آنتونن. (1383). تئاتر و همزادش. ترجمهی نسرین خطاط، تهران: قطره.
افلاطون. (1399). پنج رساله. ترجمهی محمود صناعی، تهران: هرمس.
احمدی، بابک. (1393). هایدگر و پرسش بنیادین. تهران: مرکز.
بارت، رولان. (1394). اس/ زد. ترجمهی سپیده شکریپوری، تهران: افراز.
ــــــــــــ (1389). لذت متن. ترجمهی پیام یزدانجو، تهران: مرکز.
براکت، اسکار. (1375). تاریخ تئاتر جهان. ترجمهی هوشنگ آزادیور، تهران: مروارید.
دریدا، ژاک. (1395). دربارهی گراماتولوژی. ترجمهی مهدی پارسا، تهران: شوند.
دهخدا، علیاکبر. (1377). لغتنامه. زیرنظر محمد معین و سیدجعفر شهیدی، تهران: دانشگاه تهران.
ستاری، جلال. (1390). فرهنگ و طاعون. تهران: مرکز.
شکنر، ریچارد. (1394). نظریهی اجرا. ترجمهی مهدی نصراللهزاده، تهران: سمت.
زرینکوب، عبدالحسین. (1393). ارسطو و فن شعر. تهران: امیرکبیر.
ضیمران، محمد. (1395). ژاک دریدا و متافیزیک حضور. تهران: هرمس.
کریگان، کیت. (1396). جامعهشناسی بدن. ترجمهی محسن ناصریراد، تهران: نقش و نگار.
گلهداران، لیلی. (1392). «لیلی گلهداران در نوشتاری از ذهنیت شاعرانگیاش میگوید». گردشگران بوشهر، سال1 ، شمارهی 2، بوشهر.
ــــــــــــــ (1393). «سرنوشت هر شعری این است که روزی شنیده شود». آرمان امروز، شمارهی 2477، تهران.
ــــــــــــــ (1394). «سخنی درباره شعر عملی». بروشور گالری دنا، تهران.
ــــــــــــــ (1395). «شعر مکتوب را شعر صامت می دانم». ضمیمهی رایگان بیرمی، ققنوس 14، سال ۱۴، شمارهی 460، بوشهر.
ــــــــــــــ (1396). «شعر عملی». سینما و ادبیات، سال 14، شمارهی63.
ــــــــــــــ (1396). «شعر عملی». سینما و ادبیات. سال 14، شمارهی62.
ــــــــــــــ (1401). «سراسر از آن سر». وزن دنیا، شمارهی 21.
لو برتون، داوید. (1392). جامعهشناسی بدن. ترجمهی ناصر فکوهی، تهران: ثالث.
له من، هانس تیس. (1383). تئاتر پست دراماتیک. ترجمهی نادعلی همدانی، تهران: قطره.
مرلو-پونتی، موریس. (1400). جهان ادراک. ترجمهی فرزاد جابر الانصار، تهران: ققنوس.
هایدگر، مارتین. (1389).
شعر، زبان و اندیشهی رهایی. ترجمهی عباس منوچهری، تهران: مولی.
Artaud, Antonin. (1968). Il teatro e il suo doppio, trad. Gian Renzo Morteo e Guido Neri, Torino: Giulio Einaudi editore.
Baranti, R, Bohem, G. (2004). Ecologia della musica, Saggi sul paesaggio sonoro, a cura di Antonello Colomberti, Roma: Donzelli.
Benjamin, W. (1981). Sulla lingua in generale e sulla lingua dell'uomo, in Angelus Novus, Torino: Einaudi.
Black, Jeremy. (2004). The Litrature of Ancient sumer, Edited by the late Jeremy Black, Graham Cunningham, Eleanor Robson, and Gábor Zólyomi. New York: OXFORD UNIVERSITY PRESS.
Bologna, Corrado. (1992). Flatus vocis. Metafisica e antropologia della voce, Bologna: Il Mulino.
Derrida, Jacques. (1967). La voix et le phénomène, Edizione italiana a cura di G. Dalmasso, La
voce e il fenomeno, Milano: Jaca Book, 1968.
Innocenti, Loretta. (1985). La voce fuori campo, Firenze: La Casa Usher.
Finter, Helga. (2012). “La vove atopica: Presenza dell’assenza”, in Drammaturgie sonore, Roma: Bulzoni Editore.
Fónagy, Ivan. (1983). La vive voix. Essais de psycho-phonétique, Paris: Editions Payot.
Galehdaran, Leili. (2013). Teatro –vocalità; Poesia in atto…, La tesi di Ph. D in Tecnologie digitali e metodologie per la ricerca sullo spettacolo, Facoltà Letter e Filosofia in Sapienza Università di Roma.
----------------------. (2020). Teatro, Poesia, Vocalità, Roma: Bulzoni Editore.
Gentili, Bruno. (1984). Poesia e pubblico nella Grecia antica, Da Omero al V secolo, roma- Bari: Laterza.
Kristeva, Julia. (1979). La rivoluzione del’linguaggio poetico, Venezia: Marsilio.
Mecatti, Stefano, Panicali, Anna (1985). Fonè. La voce e la traccia, Firenze: La casa Usher.
Mecatti, Stefano. (1885). Fonè, La voce e le traccia, Firenze: La casa Usher.
Nancy, Jean-Luc. (1995). La comunità inoperosa, Napoli: Cronopio.
--------------------. (2004). All'ascolto, trad. Enrica Lisciani Petrini, Milano: Raffaello Cortina Editore.
Onians, Richard Broxton. (2006). Le origini del pensiero europeo, Milano: Adelfi.
Otto, Walter Friedrich. (2006). L'esprit de la religion grecque ancienne. Theophania, Paris: POCKET
Pitozzi, Enrico. (2012). "Dissecito: anatomie del corpo sonoro", in Drammaturgie sonore, Teatro del secondo Novecento, (a cura di Valentina Valentini), Roma: Bulzoni Editore, pp. 285-314.
Phelan, Peggy. (1993). Ontology of Performance: representation whitout reproduction in unmarked. The politics of performance, London: Routledge.
Wheeler, Lesley. (2008). Voicing American Poetry: Sound and Performance from the 1920s to the present. NY: Cornell UP.