قرآن حکیم. (1384). ترجمهی محمد خواجوی، تهران، مولی.
نهجالبلاغه. (1414ق). گردآوری شریفالرضی، تصحیح صبحی صالح، قم: هجرت.
ابنبابویه، محمدبنعلى. (1362). الخصال. ج2، قم: جامعهی مدرسین.
ابنشاذان، فضل ابومحمد. (1363). الإیضاح. بهتحقیق سیدجلالالدین محدث، تهران: دانشگاه تهران.
ابنعربی، محییالدین. (بیتا). الفتوحاتالمکّیه. ج2، بیروت: دارصادر.
ــــــــــــــــــــ.(1387). متن و ترجمهی فصوصالحکم. تصحیح و ترجمهی محمد خواجوی، تهران: مولی.
بانوى اصفهانى، سیدهنصرت امین. (1361). مخزنالعرفان در تفسیر قرآن. ج 10، تهران: نهضت زنان مسلمان.
بقلی، روزبهان. (1374). شرح شطحیات. تصحیح هانرى کربن، تهران: طهورى.
ـــــــــــــ (1393). کشفالاسرار و مکاشفالانوار. تصحیح محمد خواجوی، تهران: مولی.
جامى، نورالدین عبدالرحمان. (1370). نقدالنصوص فىشرح نقشالفصوص. مقدمهی آشتیانی، تهران: وزارت ارشاد اسلامى.
ــــــــــــــــــــــــــ. (1388). کلّیات دیوان. با مقدمهی فرشید اقبال، تهران: اقبال.
ـــــــــــــــــــــــــــ. (1389). هفتاورنگ. تصحیح مرتضی مدّرس گیلانی، تهران: مهتاب.
ـــــــــــــــــــــــــــ. (1360). لوامع و لوایح. مقدمهی ایرج افشار، تهران: منوچهری.
خواجوی، محمد. (1388). رسالهی وجودیه. تهران: مولی.
رازی، نجمالدین. (1386). مرصادالعباد. بهکوشش محمدامین ریاحی، تهران: علمی و فرهنگی.
شبسترى، محمود. (1382). گلشن راز. تصحیح محمد حماصیان، کرمان: خدمات فرهنگى.
شمس، محمدجواد. (1389). تنزیه و تشبیه در مکتب ودانته و مکتب ابنعربی. قم: ادیان.
شمیسا، سیروس. (1381). بیان. تهران: فردوس.
عطار، فریدالدین محمد. (1384) دیوان عطار. بهاهتمام و تصحیح محمدتقی تفضّلی، تهران: علمی و فرهنگی.
ــــــــــــــــــــــ. (1385). منطقالطیر. تصحیح سیدصادق گوهرین، تهران: علمی و فرهنگی.
ـــــــــــــــــــــــــ. (1388). الهینامه. تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
ـــــــــــــــــــــــــ. (1392). اسرارنامه. تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
عراقی، فخرالدین ابراهیم. (1363). دیوان. بهکوشش سعید نفیسی، تهران: سنایی.
ــــــــــــــــــــــــ. (1384). لمعات. تصحیح محمدخواجوی، تهران: مولی.
عینالقضات همدانی، عبدالله. (1371). تمهیدات. تصحیح عفیف عسیران، تهران: دانشگاه تهران.
غزالى، ابوحامد محمد. (1386). احیاء علومالدین. ترجمهی مؤیدالدین خوارزمی، ج4، تهران: علمى و فرهنگى.
فروزانفر، بدیعالزمان. (1387). احادیث و قصص مثنوی. بدیعالزمان فروزانفر، ترجمه و تنطیم حسین داودی، تهران: امیرکبیر.
فرهنگی، سهیلا؛ فرحانیزاده، مجید. (1395). «جنبههای هستیشناختی و معرفتشناختی تشبیه و تنزیه در شعر جامی و تطبیق آن با آرای ابنعربی». پژوهشنامهی عرفان، دورهی 8، شمارهی 15، صص141-164.
قشیری، ابوالقاسم. (1374). ترجمهی رسالهی قشیریه. بدیعالزمان فروزانفر، تهران: علمى و فرهنگى.
قیصری، داوود. (1387). شرح قیصری بر فصوصالحکم ابنعربی. ترجمهی محمد خواجوی، تهران: مولی.
کاشانی، عزالدین محمود. (1388). مصباحالهدایه و مفتاحالکفایه. تصحیح همایی، تهران: هما.
مالامیری، محمدعلی؛ ظفری، حسین. (1395). «عینیت در عین غیریت حق و خلق از نگاه عرفان نظری». حکمت عرفانی، سال ۵، شمارهی۱، پیاپی11، صص 33-47.
مجلسى، محمدباقر. (1403ق). بحارالأنوار (ط-بیروت). ج58، بیروت: دارإحیاءالتراث العربی.
محمدیان، عباس؛ فرحانیزاده، مجید. (1397). «استعارهی مفهومی «شادی» در دیوان شمس». مطالعات زبانی و بلاغی، سال9، شمارهی 18، صص 319-350.
مشیّدی، جلیل. (1376). «رؤیت حق در نظر مولوی». ادبیات و علوم انسانی، شمارهی 141، پیاپی 998، صص: 277-293.
مولوی، جلالالدین محمد بلخی. (1373). مثنوى معنوى. تصحیح توفیق سبحانى، تهران: وزارت ارشاد اسلامى.
ـــــــــــــــــــــــــــــ. (1384). دیوانکبیر شمس. تصحیح بدیعالزمان فروزانفر، تهران: طلایه.
نبیان، پروین. (1390). «رؤیت حق تعالی از دیدگاه عرفان اسلامی و مقایسه آن با برخی دیدگاه های کلامی و تفسیری مشهور». الاهیات تطبیقی، دورهی 2، شمارهی 5، صص 131-148.
نجیبالدین تبریزی، رضا. (1398). نورالهدایه و مصدرالولایه. مقدمه، تصحیح و توضیح خیرالله محمودی، تهران: مولی.
واحدجوان، وحید؛ نیکخو، جواد. (1397). «تحلیل مسئله عینیت و غیریت خدا با خلق در عرفان اسلامی با رویکرد ارزیابی اشکالات منتقدان». عرفان اسلامی، دورهی 15، پیاپی 58، صص 111-125.