آتشی، منوچهر. (1365). گزینهی اشعار. تهران: مروارید.
ابتهاج، هوشنگ. (1378). راهی و آهی. تهران: سخن.
احمدی، بابک. (1378). ساختار و تأویل متن. تهران: مرکز.
اخوان ثالث، مهدی. (1381). آنگاه پس از تندر. تهران: سخن.
ارجی، علیاصغر. (1390). «از شعر روایی تا روایت شاعرانه». رشد زبان و ادب فارسی، دورهی ۲۴، شمارهی 97، صص34- 41.
امینی، علیاکبر. (1381). «گفتگو در شعر معاصر ایران». مطالعات ملی، دورهی ۴، شمارهی 13، صص69- 88.
انصاری، منصور. (1384). دموکراسی گفتگویی. تهران: مرکز.
باختین، میخائیل. (۱۳۸۷). تخیّل مکالمهای. ترجمهی رؤیا پورآذر، تهران: نشر نی.
براهنی، رضا. (1385). طلا در مس. تهران: زمان.
پژوهنده، لیلا. (1384). «فلسفه و شرایط گفتوگو از چشمانداز مولوی با نگاهی تطبیقی به آرای باختین و بوبر». فلسفه، دورهی ۲، شمارهی 77، صص11 -34.
پورنامداریان، تقی.(1381). خانهام ابری است. تهران: مروارید.
تئودورف، تزوتان. (1377). منطق گفتگویی میخائیل باختین. ترجمهی داریوش کریمی، تهران: مرکز.
جلیلی، رضا؛ مشهور، پرویندخت. (۱۳۹۶). «تحلیل مؤلفههای کارناوالی در مجموعه هوای تازه از احمد شاملو». مطالعات نقد ادبی، دورهی۱۲، شمارهی ۴۶، صص ۶۹- ۹۴.
حسنلی، کاووس. (1383). گونههای نوآوری در شعر معاصر ایران. تهران: ثالث.
حسینپورچافی، علی. (1384). جریانهای شعری معاصر فارسی از کودتا (1332) تا انقلاب (1357). تهران: امیرکبیر.
خانیکی، هادی. (1387). در جان گفتگو. تهران: هرمس.
داد، سیما. (1387). فرهنگ اصطلاحات ادبی. تهران: مروارید.
رزمجو، حسین. (1374). انواع ادبی و آثار آن در زبان فارسی. مشهد: دانشگاه فردوسی.
روزبه، محمدرضا؛ ضرونی، قدرتالله.(1392). «نوآوری شفیعی کدکنی در عرصهی مناظرهسرایی». جستارهای ادبی، دورهی ۴۶، شمارهی ۴، صص ۱۱- ۱۳۴.
رحیمی، مهدی. (1374). مناظره در شعر فارسی از آغاز تا پروین. پایاننامهی دکتری دانشگاه تربیت مدرس.
زرین کمر، رضا. (1396). «از مناظره تا گفتگو؛ تأثیر کودتای 28 مرداد بر چندصدایی در شعر معاصر بر پایه دو شعر از اخوان ثالث و ابتهاج». همایش ملی پژوهشهای شعر معاصر فارسی، یاسوج، صص ۲۸۹- ۳۰۰.
سبزواری بیدختی، ویدا. (1400). «بررسی شیوهی استدلال ورزی در مناظرات پروین اعتصامی بر اساس نظریهی تولیمن». شعرپژوهی، سال 13، شمارهی ۱، پیاپی ۴۷، صص۱۷۹– ۲۰۴.
سیدالماسی، پروین. (1389). بررسی ساختار و محتوای مناظره های پروین اعتصامی. پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه رازی کرمانشاه.
شاملو، احمد. (1351). مرثیههای خاک. تهران: امیرکبیر.
ــــــــــــ. (1363). باغ آینه. تهران: مروارید.
ــــــــــــ. (1372). هوای تازه. تهران: نگاه.
ــــــــــــ. (1382). مدایح بیصله. تهران: نگاه.
شریفی، اسماعیل. (1391). مقایسهی فن مناظره در دو سبک خراسانی و عراقی. پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم تهران.
شمیسا، سیروس. (1370). انواع ادبی. تهران: باغ آینه.
طوسی، خواجهنصیر. (1326). اساسالاقتباس. تصحیح مدرسرضوی، تهران: دانشگاه تهران.
طهماسبی، فرهاد. (1395). جامعهشناسی غزل فارسی. تهران: علمی و فرهنگی.
عقدایی، تورج. (1380). بدیع در شعرفارسی. زنجان: نیکانکتاب.
غلامحسینزاده، غریبرضا؛ غلامپور، نگار. (۱۳۸۷). میخائیل باختین: زندگی، اندیشهها و مفاهیم بنیادین. تهران: روزگار نو.
محمدیبدر، نرگس؛ مهدیزاده، هاشم. (1395). «تأملی در تحول مناظره از درخت آسوریک تا اشعار نیمایی». فنون ادبی، سال 8، شمارهی 2، پیاپی 15، صص ۱۷۹- ۱۹۰.
مشیری، فریدون. (1384). زیبای جاودانه. تهران: سخن.
مکاریک، ایرناریما. (۱۳۸۴). دانشنامهی نظریههای ادبی معاصر. ترجمهی مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگه.
نولز، رونلد.(1391). شکسپیر و کارناوال، پس از باختین. ترجمهی رؤیا پورآذر، تهران: هرمس.
هدهدی، معصومه. (1392). بررسی گفتگوهای سعدی در بوستان. تهران: کتابخانه ملی.
یوشیج، نیما. (1370). مجموعه اشعار. بهکوشش سیروس طاهباز، تهران: نگاه.