اختری، طاهره (1385). «بررسی نگرش دانش آموزان دبیرستان های شهر تهران به درس عربی و عوامل مرتبط به آن». دوماهنامه علمی – پژوهشی دانشگاه شاهد. شماره18. ص 56-45.
استادزاده، زیبا و حسین داوودی و اعظم زارع (1395). «بررسی رابطه یادگیری خودتنظیمی و انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر دبیرستانی استان قم». پیشرفت های نوین در علوم رفتاری. شماره 1(2). ص 61-57 .
افشاری، محسن و میثم شیرزادیفرد و رضا قربانی جهرمی (1396). «چشم انداز زمان آینده و پیشرفت تحصیلی: نقش واسطه ای خودنظم جویی بلند مدت و ادراک سودمندی تکالیف تحصیلی». روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی. شماره 4(54)، ص 134-121.
امیری، لیلا وحسین ابراهیمی مقدم و نرگس باباخانی (1398). «الگوی ساختاری پیش بینی درگیری تحصیلی براساس توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی با میانجی گری اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان». علوم روانشناختی. شماره 18(74). ص 222-215.
آزادی ده بیدی، فاطمه و محبوبه فولادچنگ، (1398). «مدل علی درگیری تحصیلی: نقش حمایت تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلی». آموزش و ارزشیابی. شماره 12(47). ص 183-159.
پورمحمد،ژیلا؛ اسماعیل پور، خلیل(1394). «اثربخشی آموزش خودتنظیمی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر هنرستانی تبریز». آموزش و ارزشیابی. شماره 8 (31). ص 102- 93 .
حاج شمسایی، مهدی و حسین کارشکی و سیدامیر امین یزدی، (1393). «آزمون مدل نقش میانجی گرانه خودتنظیمی در رابطه بین جو روانی اجتماعی کلاس و ناسازگاری کلاسی دانش آموزن دوره راهنمایی». روانشناسی مدرسه. شماره3 (3). ص 37-21.
راه پیما، سمیرا و حمید بارانی و فرهاد خرمائی (1399). «رابطه امید به تحصیل و رویکرد به یادگیری: بررسی نقش واسطه ای خودتنظیمی تحصیلی». مجله روانشناسی. شماره 93، 24 (1). ص 122- 106.
رضایی، اکبر و جعفر بهادری خسروشاهی (1398). «نقش ارزیابی های شناختی و باورهای معرفت شناختی در پیش بینی درگیری تحصیلی دانشجویان». روانشناسی و روان پزشکی شناخت. شماره 6(3). ص 80- 59 .
سیف، دیبا (1390). «تهیه و اعتباریابی مقیاس راهبردهای خودتنظیمی ریاضی و رابطه مولفه های آن با هوش، هدف گرایی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی». مجله روانشناسی. شماره 15(2). ص 198-217.
سیف، علی اکبر (1389). روش های یادگیری و مطالعه. تهران: دوران
علیپور کتیگری، شیوا و حسین حیدری و محمد نریمانی و حسین داوودی (1399). «مقایسه اثربخشی روش تدریس مشارکتی و روش تدریس سنتی بر اشتیاق تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و خودتنظیمی در دانش آموزان». پژوهش در نظام های آموزش. شماره 14(48). ص 23-39.
علی نژاد، مهرانگیز و نسیم سعید (1394). «رابطه تعامل، یادگیری خودتنظیمی با رضایت مندی از تحصیل در مدارس هوشمند». فناوری آموزش(فناوری و آموزش)،9 (4)، 320- 311 .
غلامعلی لواسانی، مسعود و جواد اژه ای و مریم داوودی (1392). «تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر مهارت های خود تنظیمی، درگیری تحصیلی و اضطراب امتحان». مجله روانشناسی. شماره 66، 17 (2). ص 181-169.
کارشکی، حسین و نیکچهره محسنی (1391). انگیزش در یادگیری و آموزش(نظریه ها و کاربردها). تهران: آوای نور.
کاوسیان، جواد و پروین کدیور و ولی الله فرزاد (1391). «رابطه متغیرهای محیطی، تحصیلی با بهزیستی مدرسه: نقش نیازهای روانشناختی، خودتنظیمی انگیزشی و هیجان های تحصیلی». پژوهش در سلامت روانشناختی. شماره 6 (1). ص 25-10.
کدیور، پروین(1397). روانشناسی یادگیری. تهران: سمت
مهرابی زاده هنرمند، مهناز و عاطفه علامه و منیژه شهنی ییلاق (1386). «رابطه حرمت خود، اضطراب اجتماعی، کمال گرایی و تعلل با عملکرد تحصیلی و اضطراب امتحان». مجله روانشناسی. شماره11(3). ص 242-255.
مهقانی جمال الدین، سعید و حسین جناآبادی (1398). «اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری». دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری. شماره 7(12). ص 15-1 .
میرزائیان، بهرام و رمضان حسن زاده و خیرالنسا شیردل، (1391). «رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیم و انگیزش پیشرفت با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه ناحیه یک شهر ساری». فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی. سال7. شماره4(مسلسل 28). ص 77- 88 .
نریمانی، محمد و زرار محمدامینی و عادل زاهد و عباس ابوالقاسمی، (1394). «مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و حل مساله بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان اهمالکار». روانشناسی مدرسه. شماره 1(4). ص 155- 139.
هاشمی، ملیحه(1393). رابطه سبک های فرزندپروری و درگیری دانش آموزان در فعالیت های تحصیلی: نقش واسطه گری نیازهای روانشناختی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز
یوسف وند، مهدی و عزت اله قدم پور و مسعود صادقی و سیمین غلامرضایی (1398). «ارائه مدل علی تاب آوری تحصیلی براساس منبع کنترل (با واسطه گری درگیری تحصیلی): کاربرد تحلیل مسیر». آموزش و ارزشیابی. شماره 12(47). ص 37-13.
Aksan, N. (2009). A descriptive study Epistemological beliefs and self-regulated learning. Procedia- Social and behavioral Sciences, 1. 896-901.
Azevedo, R (2009). Theoretical conceptual, methodological, and instructional issues in research on mea cognition and self-regulated learning. A discussion Meta Cognition Learning. 4.85-95.
Berger, J. & Karabenick, S. (2010). Motivation and student's use of learning strategies. Evidence of unidirectional effects in mathematics classrooms. Learning and Instruction, 41(5), 1-13.
Blasiman, R. N., Dunlosky, J., & Rawson, K. A. (2017). The whar, how much, and when of study strategies: Comparing intended versus actual study behavior Memory, 25, 784-792
Chen, J. J. L. (2008). Grade-level differences: Relations of parents, teacher and peer support to academic engagement and achievement among Hong Kong students. School Psychology International, 29, 183-198. DOI: 10.1080/0305764X. 2014.921281
Chen. C. S.(2002). Self-regulated learning strategies und achievement in an introduction information systems course, information technology learning and performance Journal. 20(1).pp11-24.
Corno, L. (1994). The best - laid plans modern conception of volition and educational research educational research 22, 14-22.
Fredricks, S. A., Blumenfeld, P., Paris, A. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59-109.
Hoej, H., Tartre, G., & Volfolk, H. (2013). The interactive effect of optimism with goal orientation on attention bias. Contemporary Psychology, 7(2): 41-50
Matuga, M. J. (2009). Self-regulation goal orientation, and academic achievement of secondary students in online university courses. Educational Technology &Society, (12)3, 4-11.
MacCabe, J. (2018). What learning strategies do academic support centers recommend to undergraduates? Journal of Applied Research in Memory an Cognition, 2, 143-153.
Morosanova, V. I., Fomina, T. G., Kovas, Y., & Bogdanova, O. Y. (2016). Cognitive and regulatory characteristics and mathematical performance in high school students. Personality and individual Differences, 90, 177-186.
Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18:315-341.
Pintrich, P., R & De Groot, E.V. (2010). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology: 82(1), 33-40.
Reeve, J. (2013). A self-determination theory perspective on student engagement. In S. Christenson, A. L. Reschly, & C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement (421-439). New York: Springer.
Reeve, J., & Tseng, C. (2011). Agency as a forth aspect of student engagement daring activities. Contemporary Educational Psychology, 36, 257-267.
Rimm-Kaufman, S. E., Baroody, A, E., Larsen, R. A. A., & Curby, T. W. (2015). To what extent do teacher-student interaction quality and student gender contribute to fifth graders engagement in mathematics learning? Journal of Educational Psychology, 107(1), 170-185. DOI: 10.1037/a0037252
Shunk D. H. (2002). Learning theories. Englewood clifs, Newjersy Maemillian.
Zimmerman, B., & Martinez –Pons, M. (1990). Student differences in self-regulated learning. Journal of Educational Psychology. 82. 51-59
Skinner, E. A., Pitzer, J., & Brule, H. (2014). The role of emotion in engagement, coping, and the development of motivational resilience. In R. Pekrun, & L. Linnenbrink-Garcia (Eds.), International handbook of emotions in education (331-347). New York: Routledge.
Tian, L., Zhao, J., & Huebner, E. S. (2015). School related social support and subjective well-being in school among adolescents: The role of self-system factors. Journal of Adolescence. 45. 138-148.
Ulmanena, S., Soinia, T., Pyhältob, K., & Pietarinenc, J. (2014). Strategies for academic engagement perceived by Finnish sixth and eighth graders. Cambridge Journal of Education, 44(3), 425-443. DOI: 10.1080/0305764X. 2014.921281
Wang, M. T., & Eccles, J. S., (2012). Social support matters: Longitudinal effects of social support on three dimensions of school engagement from middle to high school. Child Development, 83(3), 877-895. DOI: 10.1111/j.14678624. 2012.01745.x.
Yu,C., Li, X., Wang, ., & Zhang, W. (2016). Teacher autonomy support reduces adolescent anxiety and depression: An 18-month longitudinal study. Journal of Adolescence, 49, 115-123
Van Uden JM, Ritzen H & Pieters J.M. (2014). Engaging students: The role of teacher beliefs and interpersonal teacher behavior in fostering student engagement in vocational education Teaching and Teacher Education; 37, 21-32