اصلانی، محمدرضا. (1389). فرهنگ واژگان و اصطلاحات طنز (همراه با نمونههای متعدد برای مدخلها). تهران: قطره.
پارسانسب، محمد. (1386). «ساختارشناسی داستانهای طنز مثنوی». پژوهشهای ادبی، دورهی 84، شمارهی 16، صص 33-56.
پلارد، آرتور. (1378). طنز. ترجمهی سعید سعیدپور، تهران: مرکز.
حری، ابوالفضل. (1387). دربارهی طنز، رویکردهای نوین به طنز و شوخ طبعی. تهران: سورهی مهر.
حلبی، علیاصغر. (1377). طنز و شوخطبعی در ایران و جهان اسلام. تهران: بهبهانی.
ساکی، محمدرضا. (1389). «انگیزههای طنز و هزل در مثنوی». اندیشههای ادبی، دورهی 2، شمارهی 3، صص 123-152.
سلدن، رامان. (1392). راهنمای نظریه ادبی معاصر. ترجمهی عباس مخبر، تهران: طرح نو.
زرینکوب، عبدالحسین. (1388). شعر بیدروغ شعر بینقاب. تهران: علمی.
ــــــــــــــــــــــ (1368). بحر در کوزه؛ نقد و تفسیر قصهها و تمثیلات مثنوی. تهران: علمی و فرهنگی.
زمانی، کریم. (1397). شرح جامع مثنوی معنوی. ج5 و6، تهران: اطلاعات.
شفیعیکدکنی، محمدرضا. (1377). «شعر جدولی آسیبشناسی نسل خرد گریز». بخارا، دورهی 10، شمارهی 1، صص59-46.
صفوی، کورش. (1384). «پیش درآمدی بر طنز ازمنظر زبانشناسی». ماهنامه آزما، دورهی 7 ، شمارهی 36، صص 16-17.
فولادی، علیرضا. (1386). طنز در زبان عرفان. قم: فراگفت.
گات، بریس و مکآیورلوپز، دمینیک. (1389). دانشنامهی زیباییشناسی. ترجمهی گروه مترجمین، تهران: مؤسسهی تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری.
موسوی، سیدعبدالجواد. (1385). کتاب طنز 3، تهران: سورهی مهر.
مولوی، جلالالدین محمد. (1379).
مثنوی معنوی. به کوشش و اهتمام رینولد نیکلسون، تهران: طلوع.
Berger, A. A. (1995). Blind Men and Elephants. Perspectives on Humor. New Brunswick, NJ & London: Transaction Publishers.
_____________. (2016). “Three Holy Men Haircuts: The Semiotic Analysis of a Joke”. Europe's Journal of Psychology, 12 (3), pp.489-497.
Berger, A. A. (1997). The Art of Comedy Writing. New Brunswick, NJ & London: Transaction Publishers.
Buijzen. M &Valkenburg. P.M. (2009). “Developing a Typology of Humor in Audiovisual Media”. Media Psychology, 6(2), pp.147-167.
Conrad, P. (1980). Imagining America. New York: Oxford University Press.
Ellestrom, L. (2002). Devin Madness on Interpreting Literature, Music and The Visual Arts Ironically. London: Associated University Press.
Freud, S. (1905). Wit/ and/ Its Relation to the Unconscious. New York: Dodd, Mead & Company.
Garner, M.C. (2004). The Hidden Souls of Words- Key to Transformation Through the Power of Words. Select Book: New York.
Jay, T. (2003). The Psychology of Language. Upper Saddle River: Pearson Education Ltd.
Haase, F.A. (2014). “The Concept of ‘Rhetoric’ in a Linguistic Perspective”. Res Rhetorica. (13)1, pp. 27-45.
Hill, W.A. (2017). plot wizard flash fiction. MIT: Midwest Journal Press.
Latta, R. L. (1999). The Basic Humor Process: A Cognitive- Shift Theory and The Case Against Incongruity. Berlin& New York: Mouton de Gruyter.
Lewis, P. (1989). Comic Effects: Interdisciplinary Approaches of Humor in literature. Albany: State University of New York Press.
Machovec, F. J. (2012). Humor, Theory, History, Applications. iUnivers: Inc.
Palmer, J. (1987). The Logic of the Absurd. On Film and Television Comedy. London: BFI Publishing.
Mardiana, B. I & Others (2016). “The Application of Asa Berger Humour Technique by Sabri Yunus from The Dramaturgy Perception in “Karoot Komedi””. Harmonia: Journal of Arts Research and Education, 18 (2), pp.162-171.
Raskin, V. (1985). Semantic Mechanisms of Humor. Dordrecht: D. Reidel.
Romero, E.J. and Cruthirds. K.W. (2006). “The Use of Humor in the Workplace”. Academy of Management Perspectives. 20 (2), pp.58-69.
Shade, R.A. (1996). License to Laugh- Humor in Classroom. USA: Greenwood Publishing Group.
Twark, Jill. E (2012). Humor, Satire, and Identity. Walter de Gruyter. Berlin. New York.
Weaver, S. (2015). “The Rhetoric of Disparagement Humor: An Analysis of Anti-Semitic Joking Online”. Humor. 28 (2), pp. 327-347.
Ziv, A. (1988). National styles of humor. New York: Greenwood Press.