آیدنلو، سجاد. (1384). «فرضیهای دربارهی مادر سیاوش». نامه فرهنگستان، شمارهی 27، صص27-46.
ارجانی، فرامرز بنخداداد. (1347). سمک عیار. تصحیح پرویز ناتلخانلری، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
ارسطو. (1353). فن شعر. ترجمهی عبدالحسین زرینکوب، تهران: بنگاه ترجمه و نشرکتاب.
الیاده، میرچا. (1368). آیینها و نمادهای آشناسازی؛ رازهای زادن و دوباره زادن. ترجمهی نصرالله زنگویی، تهران: آگه.
ایرانشاه بن ابیالخیر. (1370). بهمننامه. ویراستهی رحیم عفیفی، تهران: علمیوفرهنگی.
برفر، محمد. (1389). آینهی جادویی خیال: پژوهشی در قصههای پریان جهان (بهضمیمهی سیزده افسانهی جادویی). تهران: امیرکبیر.
بندهش. (1390). فرنبغدادگی. گزارش مهرداد بهار، تهران: توس.
حمیدیان، سعید. (1387). درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی. تهران: ناهید.
خالقیمطلق، جلال. (1372). گل رنجهای کهن (برگزیدهی مقالات دربارهی شاهنامه فردوسی). بهکوشش علی دهباشی، تهران: مرکز.
ــــــــــــــــــ (1390). «شاهنامهی فردوسی؛ فردوسی و شاهنامهسرایی». به سرپرستی اسماعیل سعادت، تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی، صص157-280.
خواجویکرمانی، ابوالعطا کمالالدینمحمود. (1370). همای و همایون. بهکوشش کمال عینی، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
دوستخواه، جلیل. (1384). شناختنامهی فردوسی و شاهنامه. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
ستاری، رضا و خسروی، سوگل. (1396). «بررسی مشابهتهای پری و زن جادو در منظومههای حماسی پس از شاهنامه». متنپژوهی ادبی، شمارهی 74، صص7-30.
سرکاراتی، بهمن. (1378). سایههای شکار شده: گزیده مقالات فارسی. تهران: قطره.
شریفیان، مهدی و اتونی، بهزاد. (1392). «پدیدارشناسی زن جادو(با تکیه بر شاهنامه و شهریارنامه)». ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، شمارهی 32، صص129-167.
صفا، ذبیحالله. (1363). حماسهسرایی در ایران: از قدیمیترین عهد تاریخی تا قرن چهاردهم هجری. تهران: امیرکبیر.
علیمرادی، معصومه و اشرفزاده، رضا. (1398). ««معشوقِ پهلوان»: بازشناخت صورت دوگانهی کهنالگوی پری در تقابل با شش شخصیت حماسی». پژوهشنامهی ادب غنایی، شمارهی 33، صص209-232.
فرانتس، ماری-لوئیز فن. (1396). تعبیر قصههای پریان و آنیما و آنیموس در قصههای پریان. ترجمهی مهدی سررشتهداری، تهران: مهراندیش.
فردوسی، ابوالقاسم. (1385). شاهنامه. تصحیح ژول مُل، تهران: الهام.
ــــــــــــــــ (1386). شاهنامه. تصحیح جلال خالقیمطلق، تهران: مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی.
ــــــــــــــــ (1388). شاهنامه. براساس چاپ مسکو، بهکوشش سعید حمیدیان، تهران: قطره.
کریستنسن، آرتور. (1355). آفرینش زیانکار در روایات ایرانی. ترجمهی احمد طباطبایی، تبریز: مؤسسه تاریخ و فرهنگ ایران.
لوفلر-دلاشو، مارگریت. (1386). زبان رمزی قصههای پریوار. ترجمهی جلال ستاری، تهران: توس.
مالمیر، تیمور. (1387). «ساختار فنی شاهنامه». کاوشنامه، شمارهی16، صص199-224.
ـــــــــــــ (1388). «دیباچه در شاهنامه و رسالت فردوسی». مطالعات ایرانی، شمارهی 16، صص233-247.
مالمیر، تیمور و حسینپناهی، فردین. (1391). «اسطورهی اژدهاکشی و طرح آن در شاهنامه فردوسی». شعرپژوهی (بوستان ادب)، شمارهی 14، صص147-171.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1395). «اهمیت «خوانش» در تکوین روایتهای حماسی». جستارهای نوین ادبی، شمارهی 195، صص111-136.
مزداپور، کتایون. (1371). «افسانهی پری در هزار و یک شب». شناخت هویت زن ایرانی در گسترهی پیشتاریخ و تاریخ، بهکوشش شهلا لاهیجی و مهرانگیز کار، تهران: روشنگران.
مظهر، سلیمان. (1420ق). اساطیر من الشرق. قاهره: دارالشروق.
میهندوست، محسن. (1381). اوسنههای پهلوانی-تغزلی. تهران: مرکز.
نظامی، الیاس بن یوسف. (1382). هفت پیکر. کلیات خمسه نظامی. تصحیح وحید دستگردی، تهران: علم.
نولدکه، تئودور. (1384). حماسه ملی ایران. ترجمهی بزرگ علوی، تهران: نگاه.
وراوینی، سعدالدین. (1355). مرزباننامه. تصحیح محمد روشن، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
وندیداد. (1376). ترجمهی هاشم رضی، تهران: فکر روز.
وینریچ، هارالد. (1374). «ساختارهای نقلیِ اسطوره». اسطوره و رمز: مجموعه مقالات، ترجمهی جلال ستاری، تهران: سروش، صص81-99.
هانزن، کورت هاینریش. (1374). شاهنامهی فردوسی ساختار و قالب. ترجمهی کیکاووس جهانداری، تهران: فرزان روز.
یشتها. (1377). ترجمه و تفسیر ابراهیم پورداود، تهران: اساطیر.
یونگ، کارل گوستاو. (1387). انسان و سمبلهایش. با همکاری ماری-لوئیز فن فرانتس و دیگران، ترجمهی محمود سلطانیه، تهران: جامی.