آلتوسر، لویی. (1395). ایدئولوژی و سازوبرگهای ایدئولوژیک دولت. ترجمهی روزبه صدرآرا، تهران: چشمه.
احمدی، بابک. (1393). معمای مدرنیته. تهران: مرکز.
اعلم، مظفر. (1317). «نیروی ایمان». مجموعه سخنرانیها و قطعات موسیقی و نمایشنامههای پرورش افکار. تهران: سازمان پرورش افکار.
امنخانی، عیسی؛ خوجه، عایشه. (1395). «ادبیات کودک و ایدئولوژیهای معاصر». پژوهش زبان و ادبیات فارسی، دورهی14، شمارهی42، صص 139-166.
امینیراد، کوثر. (1397). بررسی نمایشنامههای غلامحسین ساعدی با تکیه بر سمبولیسم سیاسی. پایاننامهی کارشناسیارشد دانشگاه تبریز.
بر، ویوین. (1398). برساختگرایی اجتماعی. ترجمهی اشکان صالحی، تهران: نی.
بشیریه، حسین. (1397). زمینههای اجتماعی انقلاب ایران. ترجمهی علی اردستانی، تهران: نگاه معاصر.
بهرنگی، صمد. (1348). کندوکاو در مسائل تربیتی ایران. تهران: بامداد.
بیضایی، بهرام. (1387). نمایش در ایران. تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
بینظیر، نگین. (1397). «گفتمان قدرت و سازوکارهای تکنولوژی انضباطی؛ مطالعه موردی: قصههای مجید». مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، سال9، شمارهی17، صص21-48.
بیگدلو، رضا؛ شهیدانی، شهاب. (1396). «تحلیل نوسازی نظام آموزشی ایران در دههی چهل و اوایل دههی پنجاه: با تأکید بر کنفرانس انقلاب آموزشی رامسر». تاریخ ایران، دورهی10، شمارهی3، صص25-44.
تبریزی، منصوره. (1393). «تحلیل محتوای کیفی از منظر رویکردهای قیاسی و اسقرایی». علوم اجتماعی، دورهی21، شمارهی 64، صص105-138.
تجبر، نیما. (1390). نظریهی طنز بر بنیاد متون برجستهی طنز فارسی. تهران: مهرویستا.
جوادی، آسیه. (1393). تکه قبل از تکهشدن. تهران: افراز.
داوریاردکانی، رضا. (1390). دربارهی تعلیم و تربیت. تهران: سخن.
دستغیب، عبدالعلی. (1371). گرایشهای متضاد در ادبیات معاصر ایران. تهران: خنیا.
دریفوس، هیوبرت ال؛ پل، رابینو. (1392). میشل فوکو: فراسوی ساختگرایی و هرمنیوتیک. ترجمهی حسن بشیریه، تهران: نی.
دفتری، متین. (1317). «پرورش افکار». مجموعه سخنرانیها و قطعات موسیقی و نمایشنامههای پرورش افکار. تهران: سازمان پرورش افکار.
ــــــــــــ. (1318). «گزارش عمومی پرورش افکار». مجموعه سخنرانیها و قطعات موسیقی و نمایشنامههای پرورش افکار. تهران: سازمان پرورش افکار.
ذکایی، محمدسعید؛ ایمانی خوشخو، محمدجواد. (1397). «سلاح یا تسکین: سایبراتنوگرافی خندهی سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری 1396». مطالعات رسانههای نوین، سال5، شمارهی20، صص1-36.
زرقانی، سیدمهدی. (1391). چشمانداز شعر معاصر ایران: جریانشناسی شعر ایران در قرن بیستم. تهران: ثالث.
زهری، ایرج. (1347). «دیکته و زاویه: آنجاکه عیان است، چه حاجت به بیان است». نگین، شمارهی45، صص 4-5.
ساعدی، غلامحسین. (1348). پرواربندان. تهران: نیل.
____________. (1351). پنج نمایشنامه از انقلاب مشروطیت. تهران: امیرکبیر.
____________. (1353). لالبازیها. تهران: پیام.
____________. (1393). دیکته و زاویه. تهران: نگاه.
____________. (1395). چوب بدستهای ورزیل. تهران: نگاه.
سعدی، مصلحالدین. (1383 الف). گزیدهی گلستان: دامنی از گل. تصحیح غلامحسین یوسفی، تهران: سخن.
____________. (1383 ب). گزیدهی بوستان: در آرزوی خوبی و زیبایی. تصحیح غلامحسین یوسفی، تهران: سخن.
شهری، جعفر. (1371). طهران قدیم. ج1، تهران: معین.
صدیق، عیسی. (1317). «از آموزشگاه چه میخواهیم». مجموعه سخنرانیها و قطعات موسیقی و نمایشنامههای پرورش افکار، تهران: سازمان پرورش افکار.
صنعتی، محمد. (1388). «گفتوگو دربارهی روشنفکری». بخارا، شمارهی71، صص 227- 260.
عرفینژاد، شقایق. (1394). «نشانهشناسی مکان در نمایشنامههای دیکته و گلدونه خانم». آزما، شمارهی110، صص38-40.
فوکو، میشل. (1378). مراقبت و تنبیه (تولد زندان). ترجمهی نیکو سرخوش و افشین جهاندیده. تهران: نی.
_______. (1389). تئاتر فلسفه. ترجمهی نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نی.
_______. (1398). اراده به دانستن. ترجمهی نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نی.