اسدی، فریبا. (1394) بررسی فرایند رشد درک استعاره در کودکان دوزبانه. پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
افراشی، آزیتا؛ نعیمیحشکوائی، فاطمه. (1389). «تحلیل متون داستانی کودک با رویکرد شعرشناسیشناختی». زبانشناخت، سال1، شمارهی2، صص 1-25.
آگ برن، ویلیام و نیمکوف، مایر. (1388). زمینهی جامعهشناسی. ترجمهی امیرحسین آریانپور، تهران: گستره.
الهامی، شراره؛ صادقی، کلثوم. (1395). «بررسی نماد در اشعار افسانه شعباننژاد». فصلنامهی علوم انسانی زبان و ادبیات فارسی، شمارهی1، صص95-112.
براتی، مرتضی. (1396). «بررسی و ارزیابی نظریه استعاره مفهومی». مطالعات زبانی و بلاغی، سال 8، شمارهی 16، صص 51-84.
بهاره منصوری. (1395). فراگیری استعارههای حرکتی زمان در کودکان فارسیزبان. پایاننامهی دکتری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
پدرام نیا، اکرم. (1387). روانشناسی نوجوان. تهران: قطره.
توکلی، مریم؛ رضایی، حمید. (1396). «بررسی طنز و شگردهای آن در آثار افسانه شعباننژاد». همایش ملی پژوهشهای شعر معاصر فارسی، صص123-133.
حجازی، بنفشه. (1381). ادبیات کودکان و نوجوانان. تهران: نگاه.
دباغ، حسین. (1393). مجاز در حقیقت، ورود استعارهها در علم. تهران: هرمس.
راسخمهند، محمد. (1389). درآمدی بر زبانشناسیشناختی (نظریه و مفاهیم). تهران: سمت.
رحمانیشمسی، محمدرضا؛ طاهرپور، محسن. (1394). «سبکشناسی اشعار کودک و نوجوان افسانه شعباننژاد با تأکید بر شکوفههای برفی و سایههای مهربان». اولین همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان، صص 1-18.
رقیبدوست، شهلا؛ صادقی، شهره. (1392). «فرایند رشد درک استعاره در کودکان 6-8 سالهی فارسیزبان». زبانشناخت، دورهی6، شمارهی11، صص 137-160.
سلاجقه، پروین. (1387). از این باغ شرقی. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
شجاعرضوی، سعیده. (1395). بررسی درک استعاری کودک از طریق استعارههای بدنمند در چهارچوب زبانشناسی فرهنگ-شناختی. پایاننامهی دکتری دانشگاه پیامنور.
شجاع رضوی، سعیده و همکاران. (1395). «بررسی فرایند رشد درک استعارهی بدنمند در کودکان 2 تا 5 سالهی فارسیزبان». جستارهای زبانی، دورهی7، شمارهی5، صص293-310 .
شریفنسب، مریم. (1381). «زبان و تصویرآفرینی در شعر کودک و نوجوان». پژوهشنامهی ادبیات کودک و نوجوان، شمارهی30. صص 78-90.
شریفیمقدم، آزاده و ارجمندی، الهه. (1397). «ارزیابی میزان تطابق استعارههای مفهومی کلامی و غیرکلامی حوزهی غم و شادی در اشعار دورهی ابتدایی از منظر زبانشناسی شناختی». مطالعات زبان و گویشهای غرب ایران، سال6، شمارهی21، صص 59-75.
شریفی، شهلا؛ حامدیشیروان، زهرا. (1389). «بررسی استعاره در ادبیات کودک و نوجوان در چهارچوب زبانشناسیشناختی». تفکر و کودک، سال1، شماره2، صص3-63.
شعارینژاد، علیاکبر. (1354). اصول ادبیات کودکان. تهران : سروش.
شعباننژاد، افسانه. (1382). شیشه آواز. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان.
ــــــــــــــــ. (1386). پرنده گفت شاعرم. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان.
ـــــــــــــــــ. (1394). یک شعر بیطاقت. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
صادقی، شهره. (1392). «ارزیابی رشد زبان استعاری در کودکان فارسی زبان، بررسی مقایسهای». علم زبان، سال1، دورهی1، شمارهی1.صص145-167.
صالحی، آتوسا. (1383). «مروری بر چهار اثر از افسانه شعباننژاد». پژوهشنامهی ادبیات کودک و نوجوان، سال10، شمارهی38، صص 128-139.
فلاول، جان .اچ. (1377). رشدشناختی. ترجمهی زهاد ماهر. تهران: رشد.
گرجی، مصطفی؛ صارمی، محمود. (1392). «بررسی استعارهی مفهومی رفتن در شعر قیصرامینپور بر پایهی معناشناسیشناختی». پژوهشهای ادبی، سال10، شمارهی39، صص 133-154.
لطفآبادی، حسین. (1393). روانشناسی تربیتی. تهران: سمت.
منصوری، بهاره و همکاران. (1396). «فراگیری استعارههای حرکتی زمان در کودکان فارسیزبان». زبانشناخت، سال8، دورهی 8، شمارهی2، صص137-162.
نیکطلب، پوپک. (1392). «استعارهی مفهومی خورشید در شعر کودک و نوجوان». نشریهی کتاب ماه کودک و نوجوان، (پیاپی 196)، شمارهی4، صص 74-80.
Johnson, M. (1987). The Body in the Mind: The Bodily Basis of Meaning. Imagination and Reason, Chicago: Chicago University Press.
Kövecses, Z. (2000). Metaphor and Emotion: Language. Culture, and Body in Human Feeling. Cambridge: Cambridge University Press.
Lakoff‚ George (1993). “The Contemporary of metaphor”. In metaphor and thought. Ed. A. ortony, Second Edit, Cambridge university press, PP 202-251.
Lakoff‚ George & Jahnson‚ Mark (2003). Metaphors we live by. Chicago and London‚ The University of Chicago press
Macedo,Frederico. (2015): Space as Metaphor: he Use of Spatial Metaphors in Music and Music Writing. Liège, Belgium . Presses universities’ de Liège (PULg): Signata (Annales des sémiotiques / Annals of Semiotics). pp 215-230.