ارداویرافنامه (ارداویرازنامه). (1372). حروفنویسی، آوانویسی، به ترجمهی متن پهلوی، واژهنامه. به کوشش فیلیپ ژینیو. ترجمهی ژاله آموزگار. تهران: شرکت انتشارات معین- انجمن ایرانشناسی فرانسه.
اسدی، سمانه. (1397). عنصر زبان در رمان نوجوان ایران (بررسی ده رمان برگزیده از ده نویسنده). پایاننامه دکتری دانشگاه شیراز.
افسانهی گیلگمش. (1383). بهکوشش گئورگ بورکهارت. ترجمهی داوود منشیزاده، تهران: اختران.
الیاده، میرچا. (1372). رساله در تاریخ ادیان. ترجمهی جلال ستاری، تهران: سروش.
بهار، مهرداد. (1376). جستاری چند در فرهنگ مردم ایران. تهران: فکر روز.
ـــــــــــ. (1391). پژوهشی در اساطیر ایران. تهران: آگاه.
اونامونو، میگل. د. (1383). درد جاودانگی. ترجمهی بهاءالدین خرمشاهی، تهران: سروش.
پورخالقیچترودی، مهدخت. (1381). درخت شاهنامه. مشهد: آستان قدس رضوی.
تجلی، کتایون. (۱۳۸۵). «نگاهی به درونمایههای داستانی و اساطیری پارسیان و من (کاخ اژدها)». شرق، ۱۳شهریور، ص۱۸.
جعفریقنواتی، محمد. (۱۳۸۶). «اساطیر ایران در قالب رمان». روشنان، دفتر ششم، صص ۱۲۶-۱۳۵.
دوستخواه، جلیل. (۱۳۸۷). «نسل جوان و فرهنگ و ادب کهن: رویکردی دیگرگونه». جهان کتاب، شمارهی ۲۲۷و۲۲۸، صص۴۵و۴۶.
رستگارفسایی، منصور. (1383). پیکرگردانی در اساطیر. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
شیخحسینی، زینب و آرزو پوریزدانپناه کرمانی. (1398). «مقایسهی رمان سلحشوران پارلهآن و هریپاتر بر اساس رویکردهای اسطورهای». مطالعات ادبیات کودک، سال10، شمارهی 1، صص 57- 78.
طارمی، فاطمه. (1391). اسطورهپردازی در ادبیات نوجوان (دهه هشتاد). پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی ایران، واحد تهران مرکزی.
فردوسی، ابوالقاسم. (1390). شاهنامه. بهکوشش جلال خالقیمطلق، تهران: مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی.
فرنبغدادگی. (1390). بندهشن. گزارنده: مهرداد بهار، تهران: توس.
قائمی، فرزاد. (1390). «تحلیل انسانشناختی اسطورهی فر و کارکردهای آن در شاهنامهی فردوسی و اساطیر ایران». جستارهای ادبی، شمارهی 174، صص 114- 148.
کائدی، شهره. (1378). «کدامیک؟ علمیتخیلی یا اسطورهای تخیلی؟». کتاب ماه کودک و نوجوان، خردادماه، صص26-30.
کلهر، فریبا. (1380). مرد سبز ششهزارساله. تهران: محراب.
کمپبل، جوزف. (1394). قهرمان هزارچهره. برگردان: شادی خسروپناه، مشهد: گل آفتاب.
گزیدههای زاداسپرم. (1366). ترجمهی محمدتقی راشدمحصل، تهران: موسسهی مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
گورین، ویلفرد. ال و دیگران. (1370). راهنمای رویکردهای نقد ادبی. ترجمهی زهرا میهنخواه، تهران: اطلاعات.
مختاری، محمد. (1369). اسطورهی زال. تهران: آگه.
مصطفویکاشانی، حسین. (۱۳۸۴). «سیری با سیمرغ در تاریخ ایران؛ نگاهی به کتاب پارسیان و من (راز کوه پرنده) از آرمان آرین». گلستانه، شمارهی۷، صص۸۷-۹۱.
نیکویه، زینب. (1391).
کارکرد اسطوره در شعر کودک و نوجوان در دو دهه اخیر. پایاننامهی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
یشتها. (1377). تفسیر و تألیف ابراهیم پورداوود، تهران: اساطیر.
Budin, Stephanie Lynn .(2004). The ancient Greek: new perspectives. ABC-CLIO.
Eliade, Mircea (1986). The Encyclopedia of Religion. Vol 15. Publisher: MacMillan & Co LTD. Pages: 937.
Philpot. J.H (1897). The Sacred Tree or The Tree in Religion and Myth. Newyork: The Macmillan Company.
West, M. L (2007). Indo- European Poetry and Myth. Oxford: Oxford University Prees.
Garry, Jane and El- Shamy, Hasan (2005). Archetyps and Motifs in Folklore and literature. M.E.Sharp.