اچسون، جین. (1364). روانشناسی زبان. ترجمه و نگارش عبدالخلیل حاجتی، تهران: امیرکبیر.
احمدپناهی، محمد. (1383). ترانه و ترانهسرایی در ایران: سیری در ترانههای ملی ایران. تهران: صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران (سروش).
استاکول، پیتر. (1393). شعرشناسی شناختی. ترجمهی لیلا صادقی، تهران: مروارید.
جاوید، هوشنگ و همکاران. (1383). آواهای روحنواز (مجموعه لالاییهای ایرانی). تهران: سورهی مهر.
جمالی، ابراهیم. (1386). لالایی در فرهنگ مردم ایران. تهران: صداوسیمای جمهوری اسلامی (سروش).
حافظ. (1375) دیوان. به تصحیح و توضیح پرویز ناتل خانلری، ج1، تهران: خوارزمی.
حسنلی، کاووس. (1382). «لالاییهای مخملین: نگاهی به خاستگاه و مضامین لالاییها». مجلهی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان. سال1، شمارهی1، پاییز و زمستان، صص61-80.
حقشناس، علیمحمد و همکاران. (1388). «شعر کودکانه و پیدایش زیباییشناسی کلامی در کودکان». پژوهشهای ادبی. سال6، شمارهی23 بهار، صص89- 108.
خزاعی، حمیدرضا. (1384). لالاییها. تهران: ماهجان.
سعدی. (1381) گلستان. تصحیح و توضیح غلامحسین یوسفی، تهران: خوارزمی.
سفیدگر شهانقی، حمید. (1393). لالاییهای کودکان ایران. تهران: سورهی مهر.
شفیعیکدکنی، محمدرضا. (1381). موسیقی شعر. تهران: آگه.
عمرانی، سیدابراهیم. (1381). لالاییهای ایرانی. تهران: پیوند نو.
عنایت، حلیمه و همکاران. (1390). «لالاییها، رسانهای زنانه یا ملودی خوابآور کودکانه؟» مجلهی زن در فرهنگ و هنر. دورهی3، شمارهی2 زمستان، صص57-76.
قزلایاغ، ثریا. (1385). ادبیات کودکان: تولد تا سهسالگی (لالاییها، ترانههای نوازشی، بازی، ترانههای حسی، حرکتی و ...). تهران: درخت بلورین.
قنبری، علی. (1385). ترنمها و آغوشها. تهران: سیب.
کوچش، زولتان. (1396). استعارهها از کجا میآیند؟. ترجمهی جهانشاه میرزابیگی، تهران: آگاه.
محمدی، محمد و دیگران. (1396). تاریخ ادبیات کودکان ایران: ادبیات شفاهی و دوران باستان. ج1، تهران: چیستا.
مزلو، ابراهام. اچ. (1376). انگیزش و شخصیت. ترجمهی احمد رضوانی، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
وجدانی، بهروز. (1387). «لالایی، موسیقی: نقش زن در انتقال فرهنگ شفاهی». کتاب ماه هنر، شمارهی آبان، صص98- 104.
هدایت، صادق. (1379). فرهنگ عامیانهی مردم ایران. بهکوشش جهانگیر هدایت، تهران: چشمه.
هیوهچی، رحیمه. (1394). «ریختشناسی لالاییهای زنانه قوم ترکمن با نگاهی ویژه به هودی». برگرفته از file:///C:/Users/ASUS/Downloads/3651394H0121.pdf
Beebe, B. et al. (1997). "Mother-Infant Interaction Structures and Presymbolic Self and Object Representations". Psychoanalytic Dialogues, 7:133-182.
Bowlby, J. (1982). Attachment and Loss. Vol. 1, 2nd ed. New York: Basic books (1st ed. 1969).
Brône, G. and Vandaele, J. (2009). Cognitive Poetics: Goals, Gains, and Gaps. Applications of Cognitive Linguistics. Berlin: Mouton de Gruyter.
Corbett, E. P. J, Connors, R. (1999). Classical Rhetoric for the Modern Student. Oxford University Press.
DeCasper, A., and W. Fifer. (1980). "Of Human Bonding: Newborns Prefer Their Mothers' Voices". Science 208: 1174.
Dissanayake, E. (2001). "Aesthetic Incunabula". Philosophy and Literature 25:335-346.
Eibl-Eibesfeldt, I. (1989). Human Ethology. New York: Aldine de Gruyter.
Gavins, and Steen, G. (2003). Cognitive Poetics in Practice. London and New York: Routledge.
Hearne. (2001). "Betsy Storied Lives". Presented at the Graduate School of Library and Information, Accssib le at hattp://www. Lis. Uiuc. Edu/ hearne/ storiedlives. Html, 2001.
Jaffe, J. et al. (2001). Rhythms of Dialogue in Infancy. Monograph of the Society for Research in Child Development. Maiden, Massachusetts: Blackwell.
Miall D., Dissanayake E. (2003). "The Poetics of Babytalk". Human Nature. Vol. 14, No. 4, pp. 337- 364.
Miall, D. S., and D. Kuiken. (2002). "The Effects of Local Phonetic Contrasts in Readers' Responses to a Short Story". Empirical Studies of the Arts 20:157-175.
Murray, L., and C. Trevarthen (1985). "Emotional Regulation of Interactions between Two-month-olds and Their Mothers". Social Perception in Infants. T. M. Field and N. A. Fox, eds. Pp. 177-197. Norwood, New Jersey: Ablex.
Spence, M. J., and A. W. DeCasper. (1982). "Human Fetuses Perceive Maternal Speech". Paper delivered at the International Conference on Infant Studies, March, Austin, Texas.
Tsur, R. (1992). Toward a Theory of Cognitive Poetics. Amsterdam: North Holland.
______ (1992 b). What Makes Sounds Patterns Expressive? The Poetic Mode of Speech Perception. Baltimore: John Hopkins University Press.