قرآن کریم. (1376). ترجمهی محمدمهدی فولادوند، تهران: دارالقرآن الکریم (دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی).
عهد عتیق. (1995). ترجمهی تفسیری کتاب مقدس، ترجمهی انجمن بینالمللی کتاب مقدس.
عهد جدید بر اساس کتاب مقدس اورشلیم. (1397). ترجمهی پیروز سیار، تهران: نی.
آقاپور، فرزانه و سعید حسامپور. (1395). «بررسی عنصرهای کارناوالی رمانهای نوجوان ایرانی بر اساس نظریهی میخائیل باختین». ادبیات معاصر پارسی، سال 6، شمارهی 1، صص1-23.
آگامبن، جورجیو. (1390). کودکی و تاریخ: دربارهی ویرانی تجربه. ترجمهی پویا ایمانی، تهران: مرکز.
ـــــــــــــــ . (1391). زبان و مرگ: در باب جایگاه منفیت. ترجمهی پویا ایمانی، تهران: مرکز.
اسمیت، لیندا توهیوای. (1394). استعمارزدایی از روش. ترجمهی احمد نادری و الهام اکبری، تهران: ترجمان.
اشکرافت، بیل و هلن تیفن. (1395). «کارتوگرافی (نقشهکشی)»، فرهنگ اصطلاحات پسااستعماری». ترجمهی حاجیعلی سپهوند، تهران: آریاتبار.
اکبرپور، احمد. (1392). امپراطور کلمات. تهران: پیدایش.
اوحدی، مهرانگیز. (1385). «الهامهای شاعرانه». پژوهش زبان و ادبیات فارسی، دورهی جدید، شمارهی 5، صص 1-20.
برگر، پتر و توماس لوکمان. (1387). ساخت اجتماعی واقعیت: رسالهای در جامعهشناسی شناخت. ترجمهی فریبرز محمدی، تهران: علمی و فرهنگی.
بر، ویوین. (1394). برساختگرایی اجتماعی. ترجمهی اشکان صالحی، تهران: نی.
بلانشو، موریس. (1388). ادبیات و مرگ. ترجمهی لیلا کوچکمنش، تهران: گام نو.
بوبر، مارتین. (1378). من و تو. ترجمهی خسرو ریگی، تهران: جیحون.
بودریار، ژان. (1389). جامعهی مصرفی. ترجمهی پیروز ایزدی، تهران: ثالث.
بوردیو، پییر (1390). تمایز: نقد اجتماعی قضاوتهای ذوقی. ترجمهی حسن چاوشیان، تهران: ثالث.
پیاژه، ژان و باربل اینهلدر. (1391). روانشناسی کودک. ترجمهی زینت توفیق، تهران: نشر نی.
جمالی، عاطفه و حسین قربانی. (1395). «تحلیل امپراطور کلمات بر پایهی نظریهی فاصلهزدایی کارل مانهایم». جستارهای ادبی، شمارهی 195، صص93-109.
حسامپور، سعید. (1389). «بررسی خوانندهی نهفته در داستانهای اکبرپور». مطالعات ادبیات کودک، دورهی1، شمارهی 1، صص101-127.
دونیس، دونیس آ. (1388). مبادی سواد بصری. ترجمهی نسیم منوچهر آبادی، تهران: بازتاب اندیشه.
سرل، جان ر. (1395). ساخت واقعیت اجتماعی. ترجمهی میثم محمد امینی، تهران: فرهنگ نشر نو.
سهلگی، محمد بن علی. (1384). النّور (دفتر روشنایی از میراث عرفانی بایزید بسطامی). ترجمهی محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
شریفزاده، رحمان. (1397). مذاکره با اشیاء: برونولاتور و نظریهی کنشگر شبکه. تهران: نشر نی.
فینک، بروس. (1397). سوژهی لاکانی بین زبان و ژوئیسانس. ترجمهی محمدعلی جعفری، تهران: ققنوس.
محمدیآسیابادی، علی. (1387). «پری پنهانﭘﺮی مولوی و مبانی دینی و عرفانی آن». فصلنامهی دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی، سال3، شمارهی 8و9، صص177- 194.
مکآفی، نوئل. (1385). ژولیا کریستوا. ترجمهی مهرداد پارسا، تهران: مرکز.
مولوی، جلالالدین محمدبن محمد. (1375). کلیات دیوان شمس. 2ج، مطابق نسخهی فروزانفر، تهران: نگاه.
لچت، جان. (1383). پنجاه متفکر بزرگ معاصر از ساختارگرایی تا پسامدرنیته. ترجمهی محسن حکیمی، تهران: خجسته.
لویناس، امانوئل. (1392). از وجود به موجود. ترجمهی مسعود علیا، تهران: ققنوس.
کاسگروف، دنیس. (1395). «نقشهبرداری/ نقشهنگاری». فرهنگ انتقادی مفاهیم کلیدی جغرافیای فرهنگی، دیوید اتکینسون و پیتر جکسون. ترجمهی نرگس خالصی مقدم، تهران: تیسا.
کاسیرر، ارنست. (1387). زبان و اسطوره. ترجمهی محسن ثلاثی، تهران: مروارید.
کوری، گریگوری. (1393). تصویر و ذهن: فیلم، فلسفه و علومشناختی. ترجمهی محمد شهبا، تهران: مینوی خرد.
گوون، فریت. (1397). جنون و مرگ در فلسفه. ترجمهی عبدالله امینی، تهران: دنیای اقتصاد.
هگل،گئورک ویلهم. (1390). پدیدارشناسی جان. ترجمهی باقر پرهام، تهران: کندو کاو.
ویگوتسکی، لییف سمیونویچ. (1380). اندیشه و زبان. ترجمهی حبیبالله قاسمزاده، تهران: فرهنگان.
یاکوبسن، رومن. (1381). زبانشناسی و نقد ادبی از مجموعهی زبانشناسی و نقد ادبی. ترجمهی مریم خوزان و حسین پاینده، تهران: نی.
یعقوبیجنبهسرایی، پارسا. (1397). «حاشیه در عرفان: از فراخوانی حاشیهها تا گذر از بازی متن و حاشیه». نقد ادبی، سال 11، شمارهی 44، صص169-203.
Genette, Gerard (1980). Narrative Discourse: An Essay in Method. Translated by Jane E. Levin, Cornell University Press.
Kukkonen, Karin (2011). "Metalepsis in Popular Culture: An Introduction," Edited by Karin kukkonen and Sonia Klimek, Metalepsis in Popular Culture. Berlin: Walter de Gruyter.