ابراهیمی، نادر. (1367). مصورسازی ادبیات کودکان. تهران: آگاه.
اسکولز، رابرت. (1379). درآمدی بر ساختار گرایی در ادبیات. ترجمهی فرزانه طاهری، تهران: مرکز.
انصاری، پریا و همکاران. (1397). «ارائهی شاخصهای مطلوب بازنویسی و داستانگزینی آثار حماسی در ادبیات کودک و نوجوان با تأکید بر شاهنامهی فردوسی». پژوهشنامهی ادب حماسی، سال14، شماره26، صص13-50.
پایور، جعفر. (1380). شیخ در بوته. تهران: شرافیه.
پوررجبی، معصومه و همکاران. (1392). تحلیل انتقادی بازنویسی و بازآفرینی داستانهای شاهنامه در ادبیات کودک و نوجوان (مطالعهی موردی: داستان زال). پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه گیلان.
ـــــــــــ. (1388). بازنویسی و با آفرینی در ادبیات. تهران: کتابدار.
جلالی، مریم. (1392). «انواع اقتباس محتوایی از متون کهن در ادبیات کودک و نوجوان». پنجمین همایش پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه سبزوار، صص280-288.
چمبرز، ایدن. (1387). «خوانندهی درون کتاب»: دیگرخوانیهای ناگزیر. مرتضی خسرونژاد، تهران: کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان.
حسامپور، سعید و همکاران. (1390). «بررسی خوانندهی نهفته در متن در سه داستان ادب پایداری از اکبرپور». ادبیات پایداری، دورهی2، شمارهی3-4، صص113–145.
خسرونژاد، مرتضی. (1392). معصومیت و تجربه، تهران: مرکز.
ساروخانی، باقر. (1382).روشهایتحقیقدرعلوماجتماعی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
سالزبری، مارتین. (1388). تصویرگری کتاب کودک. ترجمهی شقایق قندهاری، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
سنجری، جمیله. (1384). نقد و بررسی آثار بازنویسی از کلیله و دمنه، مرزباننامه، منطقالطیر برای کودکان و نوجوانان. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرج.
صفری، جهانگیر و همکاران. (1391). «نوجوانان و شاهنامه؛ بررسی و مقایسهی چند بازنویسی از شاهنامه برای نوجوانان». ششمین همایش پژوهشهای ادبی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، صص123-161
فردوسی، ابوالقاسم. (1371). شاهنامه. بهتصحیح جلال خالقیمطلق، ج3، کالیفرنیا: بنیاد میراث ایران.
قزل ایاغ، ثریا. (1386). ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن. تهران: سمت.
کنی، و.پ. (1379). «درونمایه». ترجمهی مهرداد ترابینژاد، مجلهی ادبیات داستانی، شمارهی53، صص44-52.
گادامر، هانس گئورک. (1388). ادبیات و فلسفه در گفتوگو. بهکوشش رابرت پاسلیک، ترجمه و تقریر و شرح زهرا زواریان، تهران: نقش و نگار، نقد فرهنگ.
مرادپور دزفولی، ندا. (1396). «لذت و اقتباس».مطالعاتادبیات کودک، سال8، شمارهی2، صص129-130.
نجفی بهزادی، سجاد همکاران. (1393). «بررسی و تحلیل عناصر داستان در چند داستان بازنویسیشده از شاهنامه برای نوجوانان». کاوشنامهی یزد، دورهی14، شمارهی 27، صص202-239.
نیکولایوا، ماریا. (1387). «فراسوی دستور داستان»، در دیگرخوانیهای ناگزیر. ترجمهی خسرونژاد، تهران: کانون پرورش فکری کودک ونوجوان، صص547-589.
یونسی، ابراهیم. (1382). هنر داستاننویسی. تهران: نگاه.
Harris. Joseph. (2006). Rewriting how to do things with taxes. University press: Logan, Utah state.
Freeman, mark. (1993). Rewriting the sells. London: Rout ledge.
Ruger, lal and s. (2007). Extract-based summarization with simplification. July-philadelphia, pa.usa.
Nodelman, Perry. (1996). the pleasures of children's literature. New York: Longman.