مرادی، علی.(1395). مفهوم نوجوانی در رمان نوجوان ایران. پایاننامهی کارشناسیارشد دانشگاه پیامنور تفت.
نیکولایوا، ماریا.(1387). «بزرگشدن، دوراهی ادبیات کودک». دیگرخوانیهای ناگزیر، ترجمهی غزال بزرگمهر، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
یونگ، کارل گوستاو.(1393). انسان و سمبولهایش. ترجمهی محمود سلطانیه، تهران: جامی.
Beauvais, Clémentine. (2015). The Mighty Child: Time and Power in Children's Literature. John Benjamin B.V.
Coats, Karen. (2011). "Young Adult Literature: Growing Up, In Theory". In Wolf, Shelby A. et.al. (ed.), New York and London:
Routledge (Taylor & Francis Group). Pp. 315-330.
Cooper, Mick. (2003). Existential Therapies. London. Thousand Oaks. New Delhi: SAGE Publication.
Grenz, Dagmar. (1995). "Literature for Young People and the Novel of Adolscence". In Nikolajeva (ed.), Maria. Aspects and Issues in the History of Children's Literature. Westport, Connecticut. London: Greenwood Press.
McCallum, Robyn. (2002). Ideologies of Identity in Adolescent Fiction: the dialogic construction of subjectivity. New York and London: Garland Publishing Inc.
Nikolajeva, Maria. (2002). "Growing Up: The Dilemma of Children's Literature". In Seel, Roger D. (ed.), Children's Literature as Communication. Amsterdam. Philadelphia: John Benjamin's Publishing Company. pp. 111-136.
Seelinger-Trites. Roberta. (2000). Disturbing the Universe: power and repression in adolescent literature. Iowa City: University of Iowa Press.
Spinelli, Ernesto. (2007).
Practicing Existential Psychotherapy: The Relational World. Los Angles. London. New Delhi. Singapore: SAGE Publication.