البرز، فریبا.(1386). اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی براساس برنامهی سازمان بهداشت جهانی. پایاننامهی کارشناسیارشد دانشگاه علامهطباطبایی.
امامی، نسرین.(1383). مهارتهای زندگی. تهران: سازمان بهزیستی.
امیدینیا، مریم و همکاران.(1392).«بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در رمانهای برگزیدهی نوجوان فارسی دههی 80 براساس فهرست پیتر فاسیونه». تفکر و کودک، شمارهی1، دورهی7، صص1-26.
بهرامی، فرزانه و همکاران.(1392). «اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله و تصمیمگیری بر کاهش نگرش مثبت وابستگان به مواد افیونی»، اعتیادپژوهی، دورهی 7، شمارهی 25، صص57-72.
حسنزاده، فرهاد.(1389). هستی. تهران: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان.
_____________.(1394). زیبا صدایم کن. تهران: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان.
خسرونژاد، مرتضی.(1382). معصومیت و تجربه، درآمدی بر فلسفهی ادبیات کودک. تهران: مرکز.
رئوفی، محمدحسین.(1377). مدیریت رفتار کلاسی. مشهد: بهنشر.
ساروخانی، باقر.(1382). روشهایتحقیقدرعلوماجتماعی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
سیف، علیاکبر.(1385). روانشناسی پرورشی. تهران: آگاه.
شاهاحمدی، محمدرضا.(1390). «ضرورت و نقش آموزش مهارتهای زندگی به کودکان و نوجوانان در رسانه». کودک، نوجوان و رسانه، سال1، شمارهی2، صص15-22.
شعارینژاد، علیاکبر.(1370). ادبیات کودکان. تهران: موسسه اطلاعات.
شفیعآبادی، عبداله.(1385). نظریههای مشاوره و رواندرمانی. تهران: مرکز دانشگاهی.
صدریزاده، نگین.(1390). «بررسی آموزش مهارت خودآگاهی در ادبیات داستانی کودک». کتاب ماه کودک و نوجوان، شمارهی 173، صص 58-64.
صفایی، علی؛ ادهمی، حسین.(1393). «نمود تکنیکهای طنز در پیرنگ داستانهای حسنزاده». پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شمارهی 32، صص 119-166.
طارمیان، فرهاد.(1383) مهارتهای زندگی. تهران: تربیت.
فیشر، رابرت.(1385). آموزش و تفکر. ترجمهی فروغ کیانزاده، اهواز: رسش.
___________. (1386). آموزش تفکر به کودکان. ترجمهی مسعود صفاییمقدم، اهواز: رسش.
فینکه، رگینا.(1381). تربیت جنسی کودکان، آشنایی با مراحل رشد جنسی کودکان. ترجمهی لیلا لفظی، تهران: ذکر.
قیاسی، میترا.(1390). «تفکر انتقادی، کودک و رسانه». کودک، نوجوان و رسانه، سال اول، شمارهی 1-2، صص55 ـ 79.
کاوه، ذبیحاله.(1391). تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر رضایت و سازگاری زنان متاهل. پایاننامهی کارشناسیارشد دانشگاه اصفهان.
کریمی, ناهید و همکاران.(۱۳۹۶). «بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی به روش قصهگویی بر مولفههای خلاقیت دانشآموزان ابتدایی». ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دورهی7، شمارهی2، صص 112-123.
کستنر، اریش.(1383). امیل کارگاه میشود. ترجمه نوشین ریشهری، تهران: صنم.
__________.(1385). کلاس پرنده. ترجمهی علی پاکبین، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
__________. (1394). خواهران غریب. ترجمهی علی پاکبین، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
کلینکه، الکریس.(1383). مهارتهای زندگی. ترجمهی شهرام محمدخانی، تهران: سپند هنر.
کوکبی، مرتضی و همکاران.(1389). «بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در داستانهای کودک و نوجوان». مطالعات ادبیات کودک شیراز، سال1، شمارهی2، صص157-193.
گلشیری، احمد.(1380.) داستان و نقد داستان. ج1، تهران: نگاه.
ماروسکا، دان.(1383). چگونه تصمیمهای بزرگ بگیریم. ترجمهی رضا افتخاری، مشهد: بامشاد.
مایرز، چت.(1374). آموزش تفکر انتقادی. ترجمهی خدایار ابیلی، تهران: سمت.
مکتبیفرد، لیلا.(1389). بررسی تناسب محتوای داستانهای تالیفی ایرانی برای کودکان و نوجوانان گروه سنی ج با مهارتها و مولفههای تفکر انتقادی. رسالهی دکتری دانشگاه شهیدچمران اهواز.
__________.(1394). کودک، داستان و تفکر انتقادی. تهران: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان.
مککی، رابرت.(1382). داستان، ساختار، سبک و اصول فیلم نامهنویسی. ترجمهی محمد گذرآبادی، تهران: هرمس.
نورتون دانا؛ نورتون، ساندرا.(1382). شناخت ادبیات کودکان: گونهها و کاربردها از روزن چشم کودک. ترجمهی منصوره راعی و همکاران، ج2، تهران: قلمرو.