آقایاری، خسرو. (1385). عناصر درونی شعر: خیال، عاطفه، اندیشه. تهران: سورهیمهر.
باردن، لورنس. (1375). تحلیل محتوا. ترجمهی ملیحه آشتیانی، محمد یمینی دوزی سرخابی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
حجازی، بنفشه. (1374). ادبیات کودکان و نوجوانان (ویژگیها و جنبهها).تهران: روشنگر.
حجوانی، مهدی. (1378). «سرانجام بچهها خدا را برمیگردانند». پژوهشنامهی ادبیات کودکان و نوجوان. سال 5. شمارهی 18، ص 28.
حسینینژاد، حسین. (1379). انقلاب اسلامی در آینه داستانهای کودکان و نوجوانان در سالهای 1377-1357. پایاننامهی کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی واحد تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی.
جهانی، جعفر. (1380). نقد و بررسی مبانی نظری و الگوی آموزشی تفکر انتقادی لیپمن. پایاننامهی دکتری دانشگاه تهران.
رهگذر، رضا. (1361). جایزه. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
سرامی؛ قدمعلی، دولتآبادی؛ بهروز و عباسی؛ علی. (1373). بررسی محتوای کتابهای غیر درسی کودکان و نوجوانان. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
شاتو، ژان. (1355)، مربیان بزرگ. ترجمهی غلامحسین شکوهی، تهران: دانشگاه تهران
شارپ، آن مارگارت؛ گفتوگو با سعید ناجی. (1383). «فلسفه برای کودکان». سایت p4c، مهرماه 1385.
شریعتمداری، علی. (1380). اصول و فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: امیرکبیر.
عموزاده خلیلی، فریدون. (1385). «نگاهی به شخصیتهای داستانی». پژوهشنامهی ادبیات کودکان و نوجوان، سال12. شمارهی32، ص 1.
مجتهد شبستری، محمد. (1378). «چگونه میتوان در جهان معاصر از خدا سخن گفت». پژوهشنامهی ادبیات کودکان و نوجوان، سال5. شمارهی17، صص 8-10.
نعیمی، زری. (1381). «به بهانه پرسش از ادبیات کودک و سیاست، ادبیات ادبیات است». پژوهشنامهی ادبیات کودک و نوجوان. سال 8، شمارهی31، ص50.
Fuchs, L. (1984). “The hide message in children’s book”. In Annual meeting of the Florida reeding, FL, October 18-21.
Liu Ying, M. (1995).”A content analysis of American children fiction about the Chinese”. The new review of children literature and librarionship.vol.1.no.1.P. 557.