خسرونژاد، مرتضی. (۱۳۸۷). «درآمد دوم: نقد و نظریهی ادبیات کودک در ایران؛ موقعیت، ویژگیها، ضرورتها»، در دیگرخوانیهای ناگزیر؛ رویکردهای نقد و نظریهی ادبیات کودک. بهکوشش مرتضی خسرونژاد. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. صص۴۱-۶۷.
زرین کوب، عبدالحسین. (۱۳۷۲). «تعریف نقد ادبی». دستیافتنی در
http://irannameh.org/index.php/journal/article/view/1125 بازیابی: ۲/۱۲/۹۱.
ساروخانی، باقر. (۱۳۷۷). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
سلیانی، عاطفه. (۱۳۸۷). روششناسی نقد ادبیات کودکان. دستیافتنی در
بازیابی: ۳/۱۲/۹۱.http://ketabak.org/tarvij/node/689
صادقی مرشت، هدی. (۱۳۸۷). نقد ادبی چیست؟. دستیافتنی در
بازیابی: ۱/۱۲/۹۱.http://www.louh.com/content/1825/default.aspx
فلیک، اووه. (۱۳۸۷). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمهی هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
کریپندورف، کلوس. (۱۳۸۳). تحلیل محتوا؛ مبانی روششناسی. ترجمهی هوشنگ نایبی. تهران: نشر نی.
کستنر، اریش. (۱۳۵۶). خواهران غریب. ترجمهی علی پاکبین، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
گال، مردیت دامین و همکاران. (۱۳۸۲). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. ترجمهی احمد نصر و همکاران، ج۲، تهران: سمت؛ مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی.
گرین، ویلفرد و همکاران. (۱۳۷۶). مبانی نقد ادبی. ترجمهی فرزانه طاهری، تهران: نیلوفر.
محمدی، محمدهادی. (۱۳۷۸). روششناسی نقد ادبیات کودکان. تهران: سروش.
محمدی، مهدی. (۱۳۹۲). «تحقیقات تحلیل محتوا در ادبیات کودکان و نوجوانان ایران از سال ۱۳۵۳ – ۱۳۹۰». تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، ش۱، پیاپی۷۲، صص۱۱۱-۱۳۳.
مکتبیفرد، لیلا و یزدان منصوریان. (۱۳۹۱). «تبارشناسی پژوهشهای ادبیات کودکان از منظر روششناختی». مطالعات ادبیات کودک، س۳، ش۱، صص۱۳۷-۱۵۲.
هال، ورنان. (۱۳۷۹). تاریخچهی نقد ادبی. ترجمهی احمد همتی، تهران: روزنه.
Patton, Michael Quinn. (2002). Qualitative research & Evaluation Methods.thousand Oaks, Calif, :Sage publication.